Les fases del dol no existeixen
Malgrat
que les fases del dol concebudes per Kübler-Ross -negació, ira, negociació,
depressió i acceptació- gaudeixen d’una gran popularitat, no hi ha base
empírica que en recolzi l’existència. Fa temps que la ciència les qüestiona
però en els mitjans de comunicació se segueixen oferint consells que s’hi
inspiren. Pintura de Karine Douliez.
Era
qüestió de dies que aparegués a la premsa algun article on es recollís el consell
d’un psicòleg expert en catàstrofes que recordés als familiars de les víctimes i a altres persones
impactades pels recents atemptats gihadistes que, a partir d’ara, transitaran
per diverses etapes fins que assoleixin l’anhelada
acceptació o adaptació a la rutina diària. El 24 d’agost va fer tretze anys que
ens va deixar la psiquiatra suïssa Elizabeth Kübler-Ross i el seu controvertit model
encara segueix viu en el nostre imaginari, entre altres motius, perquè tenim
poca cultura científica, encara que haguem elevat certs investigadors als
altars.
Els
tentacles d’aquest plantejament pseudocientífic no només s’estenen a l’afrontament
de la pròpia finitud i a la mort d’un ésser estimat -inclosos els animals
domèstics- sinó també a la superació d’un divorci o a l’acomiadament d’una feina,
per exposar només dues circumstàncies vitals lligades a la pèrdua. M’he
quedat sorpresa en constatar que fins i tot hi ha gurus que aconsellen als seus
abnegats adeptes a la xarxa que escullin “dols curts” per tal d’assumir més ràpidament
els daltabaixos sentimentals, d’imprevisibles conseqüències, com si es tractés
de triar una ruta en un mapa de carreteres. Al capdavall -suggereixen- és
millor que agafem una drecera que no pas que ens compliquem la vida per
tortuosos camins secundaris.
Val a dir
que el mantra de les “fases del dol” també es reprodueix en el món universitari,
encara avui en dia. Com que a les facultats de medicina, infermeria o
psicologia es donen per descomptades, després s’ofereixen consells poc acurats als
pacients, sense tenir en compte que en alguns casos poden resultar més
perjudicials que beneficiosos. Determinades orientacions no tenen en compte que
la individualitzada societat moderna ofereix pocs espais on poder compartir l’aflicció
-n’hem parlat altres vegades, en aquest blog-, de manera que a la crua absència
o a la pròpia malaltia cal sumar-hi el sentiment de
culpa per no saber recórrer adequadament les etapes indicades.
A banda d'examinar atentament la biografia de cadascú, que no és reduïble a cap
llista de la compra, també hauríem de valorar el context sociohistòric en el qual
es produeix la tragèdia. No és el mateix que un fill sigui assassinat en un país
en guerra, on els botxins encara gaudeixen d’impunitat i prestigi social, que dir-li adéu a causa
d’una patologia terminal, en un entorn on la comunitat tendeix a recolzar-se en els moments de dolor. En aquest
sentit, considero que és important que revisem l’hemeroteca i repassem la
quantitat de vegades que les víctimes d’atemptats o accidents s’han sentit abandonades o menystingudes. En comptes
de donar-los instruccions sobre els episodis pels quals pretesament
transitaran, potser caldria que reflexionéssim conjuntament sobre l'atenció que cal
brindar-los, a curt i a llarg termini. El dol també és cosa de tots i no s'aturarà quan les càmeres s'apaguin. Tinguem-ho present després de la manifestació.
Comentaris