Antidepressius i deixalla informativa
Retall
d'un reportatge publicat recentment a la revista Cuore, sobre
els problemes psicològics de diverses famoses, entre les quals l'actriu Amanda Seyfried. Foto: Clara Esquena.
L’any
2008, moguda per un abrandat esperit de denúncia, vaig escriure un article pel diari El
Punt
sobre la greu crisi per la qual travessava el màrqueting dels
antidepressius, incapaç de sostenir per gaire temps més -segons
creia ingènuament- la clamorosa farsa respecte la seva eficàcia,
àmpliament divulgada però del tot injustificable des d’un punt de
vista científic. D’aleshores ençà, ha plogut molta més
evidència sobre les greus mancances de la fluoxetina i companyia,
criticables a múltiples nivells, però el cas és que aquest
coneixement exhaustiu no s’ha traduït en un canvi de tendència
pel que fa a les receptes estampades per metges i psiquiatres ni
tampoc en una millora substancial de la informació publicada als
mitjans de comunicació, que si bé en alguns casos han deixat espai
per al rigor en altres no ha fet altra cosa que degenerar
fins a nivells vertaderament preocupants.
En
les revistes del cor, com la que figura en la imatge d’aquest post,
no és gens estrany que es faci publicitat ‘subliminal’ dels
antidepressius, tot emprant les històries personals de les
celebritats com a teló de fons. No es tracta d’anuncis explícits
sinó que la propaganda s’insereix en els continguts, una pràctica
que també és habitual en els mitjans digitals que busquen
audiències massives entre el públic més jove. Es tracta de portals
d’informació escombraria -com ara Melty, Konbini o BuzzFeed-
patrocinats per marques de les quals depenen completament. En
aquestes pàgines s’hi difonen tota mena de mentides sobre els
anomenats trastorns mentals i la medicació per tractar-los. Si cliqueu aquí, hi trobareu un dels nombrosos exemples que circulen a
tota pastilla per la xarxa (mai més ben dit). En un interessant
article publicat a l’últim número de Le
Monde diplomatique:
De
la información al clickbait,
les periodistes Sophie Eustache i Jessica Trochet hi expliquen
algunes de les seves pràctiques fraudulentes, contràries a l’ètica
més elemental de la professió. Els beneficis generats han permès superar la crisi econòmica del sector, en detriment de la qualitat de les notícies, les quals han esdevingut mer entreteniment:
“Estas
páginas web tienen como especialidad la producción industrial a
bajo coste de contenidos destinados a la juventud. Melty es a la
información y a la cultura lo que McDonald’s a la gastronomía. Su
decisión de colmar a los jóvenes de entre 12 y 25 años de
artículos sobre Justin Bieber, Juego
de Tronos
o Beyoncé no tiene nada de neutral: se trata de crear un área de
contenido positiva para incluir el mensaje de los anunciantes. Estos
últimos no pagan por mostrar un banner
al lado de los artículos, sino por figurar en el centro del propio
texto. La proverbial frontera entre información y publicidad, esa
muralla infranqueable que los periodistas de las publicaciones más
prestigiosas llaman “muro de Berlín”, ha cedido ante los asaltos
del dinero. Para convencer más, la publicidad adopta la apariencia
de la información. Esta financiación del contenido editorial por
parte de las marcas se llama publicidad nativa (native
advertising).
Señala la mentalidad de la época. […].
Y con razón: la “carrera
por el clic” orienta hasta la elección de los temas. El verdadero
redactor jefe de Melty es un algoritmo llamado Shape que analiza los
hábitos de los lectores (temas de conversación en las redes
sociales, búsquedas en Google y tendencias en Twitter) para definir
los temas que pueden generar más interés. Mathilde, becaria en
Melty en 2010, recuerda una lógica absurda: “En cuanto el
algoritmo veía que un tema remontaba en las estadísticas, había
que escribir un artículo al respecto, aunque no hubiera información.
Una vez fui a ver a la redactora jefe y le dije que no tenía
información sobre el tema solicitado (la cantante Britney Spears).
Me respondió: ‘No pasa nada, especula’”. Desde entonces el
grupo ha desarrollado nuevas herramientas internas, ya no para
detectar las tendencias, sino para imponerlas. La idea es lanzar
cañas y a ver qué cebos muerden los lectores.”
Mentre
es difonen massivament aquests continguts deixalla per Internet, els
articles ben redactats, fonamentats i elaborats topen amb múltiples
obstacles per veure la llum. Els psicòlegs que, amb els
nostres encerts i errors, pretenem treballar en consonància amb una
recerca lliure de conflicte d’interessos, veiem com fins i tot els
usuaris que milloren a bon ritme, per un motiu o altre, acaben
fagocitats per la indústria farmacèutica. Quan proves d’aportar
arguments perquè no es llancin als braços de la química, poden
respondre amb suspicàcia -no els ho retrec pas- atès que hi ha
múltiples referents al seu entorn que els indiquen justament el
contrari. ¿Per quin motiu haurien de fer cas a una psicòloga
alternativa
i no a un respectable doctor que els recomana que es mediquin?
Ara
no mantinc la mateixa innocència d’uns anys enrere -m’he adonat que
es paga un preu elevat per provar d’actuar de manera coherent- però
no per això considero que s’hagi de tirar la tovallola. Ans al
contrari: és més necessari que mai seguir lluitant per fomentar
una pràctica rigorosa i digna. Per concloure, recomano l’article
divulgatiu Lo que su médico debiera decirle sobre los antidepresivos,
signat pels experts Paul
W. Andrews, Lyndsey Gott i Anderson Thomson, a tots aquells lectors
exigents que de debò tinguin interès en aprofundir de manera
crítica en la qüestió que avui ens ocupa. Si la lectura no els
convenç només em resta afegir que celebro l’escepticisme i que si
desitgen ampliar més el seu coneixement al respecte recorrin a fonts
lliures de patrocinis indesitjables. A cop de clic, també els poden vendre
gat per llebre. I això té unes greus conseqüències.
Comentaris