Famílies modernes, quin embolic!
L’actriu
Sofía Vergara manté un litigi judicial amb la seva antiga parella, el també
actor Nick Loeb, a causa dels òvuls que varen fertilitzar in vitro, quan encara estaven junts (a la imatge). Ell vol
recuperar els embrions congelats per tal d’implantar-los en un ventre de
lloguer però ella li’n denega l’accés. Vergara, que té una nova parella i un
fill de vint-i-cinc anys, fruit d’una altra relació, l’acusa de perseguir la fama,
mentre que ell li recrimina que pretengui desfer-se d’una vida humana amb tanta frivolitat. El periple personal de l’estrella
colombiana fa empal·lidir els guionistes de Modern
Family. La llibertat per escollir és meravellosa però també té un costat
fosc i enrevessat.
Foto
extreta de la revista People.
En la popular
sèrie nord-americana Modern Family
(2009-actualitat) es mostra la diversitat de models familiars que existeix en
l’actualitat, els membres de les quals, evidentment, també atenem els psicòlegs en
els nostres consultoris. A la petita pantalla, seguim les entretingudes peripècies
domèstiques de parelles homosexuals, amb criatures adoptades. Ens emocionen els
maldecaps i les alegries d’homes de certa edat, amb fills adults, que estan casats
en segones núpcies amb dones divorciades i d’origen immigrat, les quals, al seu
torn, també tenen mainada, fruit de l’antiga unió. Per acabar-ho d’arrodonir,
han decidit procrear plegats. Per altra banda, constatem com subsisteixen els matrimonis
duradors, que resisteixen heroicament els embats de les respectives carreres
professionals, els problemes quotidians de la sobreprotegida progènie, els somnis trencats
de joventut i el pas implacable dels anys. Com es diria en una classe de
matemàtiques: les combinacions familiars tendeixen a l’infinit.
Quan
penso en aquest galimaties, em ve al cap l’assaig del matrimoni format pels
sociòlegs Ulrich i Elisabeth Beck: El
normal caos del amor (2008), que ens ofereix nombroses pistes per mirar de sobreviure
enmig del desori. Per començar, cal
tenir en compte que, a diferència d’èpoques passades, l’estabilitat moderna està centrada en la persona i no pas en la comunitat.
Paga la pena fer una ràpida revisió històrica per entendre com hem arribat fins
aquí. És temptador el fet de moralitzar sobre el comportament de les persones, sense comprendre d'on prové l'embolic on s'han posat (pàg. 75-77; les cursives són dels autors):
“La
forma predominante hasta el siglo XVIII no era la familia en el sentido que
tiene hoy día, sino la convivencia de la “familia extensa” como comunidad
económica. Su deber supremo era asegurar la existencia y mantener la sucesión
de las generaciones. Bajo estas condiciones, poco espacio quedaba para
preferencias, sentimientos o motivos personales. La elección de la pareja y el
matrimonio se decidían más bien por razones económicas. Poco interesaba la
compatibilidad individual (o incompatibilidad) de los futuros esposos […]. En
la transición hacia la sociedad moderna empezó, como demuestra la investigación
sociohistórica, un cambio profundo referente a la familia y matrimonio: la
anterior comunidad de trabajo iba adquiriendo cada vez más el carácter de una
comunidad de sentimientos. Con la formación de la familia burguesa se va
produciendo un “aumento sentimental del ámbito intrafamiliar”, la formación de
aquella privacidad e intimidad que caracteriza nuestra imagen moderna de la
familia.
Seguramente,
no es ninguna casualidad que eso se produzca justo cuando los vínculos
tradicionales empiezan a volverse frágiles. El espacio interior de la familia
en el que se concentran ahora los sentimientos asume claramente una función
compensatoria: crea una sustitución para los modelos de interpretación y las
relaciones sociales que se han disuelto con la transición a la modernidad. Es
el comienzo del aislamiento y la pérdida de sentido que hace crecer la añoranza
por la familia: la familia como patria, para hacer soportable la “pérdida por
la patria interior”, como “puerto” en un mundo que se ha vuelto extraño e
inhóspito. Aquí se está produciendo una nueva forma de identidad que quizá se
debiera denominar más bien como estabilidad
referida a la persona. Cuanto menos significado tienen los vínculos
tradicionales, tanto más importantes para la conciencia y la autoconciencia se
vuelven las personas más próximas, importantes por su lugar interior en el
mundo, e incluso para su bienestar físico y psíquico […]. De esta manera, el
“corazón” de la estabilidad referida a la persona, va configurando una nueva
comprensión del amor. Se trata del modelo de amor duradero y romántico a la
vez, que se produce por la estrecha relación sentimental entre dos personas y
que da contenido y sentido a su vida. Ahora, el otro se convierte en la persona
que significa todo para mí: el mundo, el Sol, la Luna y todas las estrellas”
Lamentablement,
sabem del cert que l’enamorament té data de caducitat, tal com s’encarreguen de
recordar-nos els columnistes dels suplements dominicals i llavors entren en joc
les contradiccions: en un context on els sentiments són allò més important, els
matrimonis fracassen de manera escandalosa. Desitgem estimar-nos
desesperadament però no sabem com fer-ho perquè el ventall de possibilitats que
tenim al davant també augmenta els conflictes entre els cònjuges, ara sotmesos
a les lleis del mercat (pàg. 79- 82):
“Los
vínculos tradicionales de la sociedad premoderna contenían reglas de
comportamiento y normas muy estrictas. Cuanto más se disuelven éstas, más se
facilita una ampliación del radio vital, un aumento de los márgenes de acción y
posibilidades de elección. El currículum vitae se abre en muchos puntos y se torna
configurable […]. Las consecuencias son previsibles: cuanto más aumenta la complejidad en el campo de la decisión, tanto más
crece el potencial de conflictos en el matrimonio.
Dicho
potencial de conflictos aumenta aún más con las nuevas exigencias y
obligaciones que surgen de la otra cara de la nueva configurabilidad. Por un
lado, las planificaciones y decisiones, en cierta medida, son libres, pero, al
mismo tiempo, son determinadas estructuralmente por la lógica de la
individualización que interviene ahora en el currículum de la vida. Con la
disolución de la familia como comunidad económica se producen nuevas formas de
asegurarse la existencia, mediatizadas
por el mercado de trabajo y relacionadas con la persona individual. Eso
conlleva que el comportamiento de los que trabajan sea sometido a las leyes del
mercado -por ejemplo, a la movilidad y la flexibilidad, competencia y carrera
profesional-, unas leyes que no toman en consideración los vínculos privados. Pero
quien no sigue estas leyes, se arriesga a perder su puesto de trabajo, ingresos
y categoría social […].
Sin
embargo, esta descripción exterior sólo abarca una parte de las
transformaciones que aquí queremos tratar, ya que la lógica de la
individualización, que dirige la supuesta configurabilidad de la biografía en
dirección hacia determinadas
decisiones y acciones, también tiene consecuencias “interiores” para las
personas implicadas. Conduce a la lucha del “espacio propio”, en el sentido
literal y figurado, a la búsqueda del Yo y la autorrealización. Que estos
conceptos tengan hoy día tanto protagonismo en entrevistas, terapias y literatura
no se debe al estallido de un egoísmo colectivo. Estos temas, antes bien, son
expresión de aquellos desarrollos socioestructurales enmarcados en el triángulo
de formación, mercado de trabajo y movilidad. En cierta manera, son su
prolongación hacia el interior de la persona y aparecen ahora masivamente en las
biografías personales como un supuesto problema individual. […].
La
pregunta es evidente: ¿cuánto espacio
queda en la biografía autoplanificada y con todas sus obligaciones para una
pareja con obligaciones y planes de vida propios? ¿No se convierte el otro
necesariamente en exigencia ajena, incluso en obstáculo? ¿Hasta qué punto
existe la posibilidad de convivencia en un marco de formas de vida donde la
autorrealización se convierte en una obligación predeterminada? ¿Cuántas veces
tienen que producirse situaciones en las que -a pesar de la buena voluntad de
ambos- sólo queda, al fin y al cabo, la negociación de dos nómadas que no están
construyendo un universo común, sino que defienden sus dos universos separados,
a veces de modo civilizado, a veces encarnizadamente y sin piedad?"
En
aquesta societat individualitzada, ens diuen els Beck, la relació amb l’altre
gènere es converteix ben sovint en motiu de sofriment. Provem de mantenir-lo a
ratlla a través de contractes prematrimonials, que regulin escrupulosament les
bases sobre les quals se sostindrà la convivència però, malgrat els esforços,
les lluites de poder culminen habitualment en ruptura. Encara ens queda, però,
una darrera esperança a la qual aferrar-nos, com un clau roent. Tot i que l’amor
romàntic hagi quedat seriosament tocat, perviu la unió indissoluble i
elemental amb els fills, a través de la qual pretenem satisfer la necessitat de
proximitat i de caliu humà que se’ns esmuny de les mans amb tanta obstinació. No
és perquè sí que els infants s’hagin convertit en el centre d’atenció i la seva
educació sigui una font de discussió permanent. Els anhelem amb passió però al
mateix temps temem abocar-los en aquest món cruel, per tots els perills que de
ben segur els assetjaran en el futur. En part, renunciem a ells per l’amor que
els professem. Les taxes de natalitat ens ho deixen entreveure.
A través
de les tècniques de reproducció assistida -com la que van escollir Sofía Vergara
i Nick Loeb en els seus temps feliços-
aquest desig agafa embranzida. A banda dels debats ètics, legals, educatius,
filosòfics i de tota mena que suscita el negoci de la fertilitat, cal tenir
present l’impacte que té la tecnologia sobre l’equilibri
psicològic dels aspirants a progenitors. És freqüent el fet d’emprar l’expressió
muntanya russa emocional, quan ens referim a les pacients que se sotmenen a
una fecundació in vitro, la qual té
la peculiaritat de dividir i de visibilitzar un procés que habitualment roman
ocult i es produeix de manera ininterrompuda, a dins del cos de la dona. L’influx
seductor del laboratori genera miratges que no deixem de perseguir (pàg. 174):
“Por
primera vez, esta esperanza se hace palpable. Y esta esperanza no es ningún
producto del azar, ni tampoco es una reacción “irracional” de las mujeres
implicadas. Al contrario: es producida sistemáticamente mediante el carácter
especial del procedimiento técnico. Una vez se ha entrado en este proceso, ya
no es tan fácil abandonarlo, incluso cuando el tratamiento no llega hasta el
final deseado. Puesto que la gente piensa “Ahora que hemos estado ya tan cerca”,
las primeras etapas han ido bien, quizá la próxima vez lo consigamos. Por
tanto, ¡no hay que renunciar, y ahora menos que nunca! Y empieza la siguiente
ronda de tratamientos. La técnica despliega una desconocida fuerza seductora.
Como se escribe en un estudio respecto al tema: “La intensidad de las emociones
que forman parte del carácter interior de la fertilización in vitro y de su experiencia…aumenta directamente la disposición de
las mujeres a seguir con nuevos intentos de tratamiento”. Una mujer afectada
compara esta conducta de recomenzar siempre de nuevo con la ludopatía: “Cada
vez estás más desesperada, y cada vez una se dice: “Sólo lo intentaré una vez
más””
Davant d’aquest
panorama, tan difícil de governar, no
és estrany que sorgeixin veus que proclamin, de manera més o menys subtil, que caldria
tornar a l’antiga divisió del treball, aquell paisatge idíl·lic on les mares cuinaven i els pares trobaven el plat calent
a taula, un cop havien finalitzat l’extenuant jornada laboral. Un món en el
qual les enutjoses persones homosexuals, lesbianes, bisexuals i transsexuals es
tornessin a entaforar a dins de l’armari i renunciessin per sempre més a criar
els seus propis fills. Un univers de certeses enyorades, en el qual la infertilitat
no conduís a la recerca d’alternatives que la ciència ens posa avui a l’abast
de la mà. La solució no passa per l'exercici impossible de comprar una màquina del temps i
retornar a una etapa històrica superada. Es veu clar que aquest intent ens abocaria al desastre. De mica en mica, els psicòlegs hem de posar el nostre coneixement i experiència al servei de les complexes realitats emergents, per més desconcertants que resultin, de vegades, i no pas a la inversa; és a dir, no hem de procurar que la vida dels altres encaixi a dins d'unes idees preconcebudes. La flexibilitat resulta més complicada del que podria semblar a primera vista perquè, paral·lelament a l’escenari de la creixent diversitat, hi perviu aquesta arrelada nostàlgia dels esquemes tradicionals, amb les seves càlides proteccions i seguretats però també indiscutibles opressions. De moment, sabem que desitgem estimar-nos fervorosament; a partir d'ara, ens toca reinventar la manera de fer-ho. Es tracta, sens dubte, d'una fita col·lectiva: no tinguem por de mirar cap al futur.
Referència
·
Beck, E. y Beck, U. (2008). El normal caos del amor. Las nuevas formas de la relación amorosa.
Barcelona: Paidós Contextos-El Roure.
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