Leticia Sabater, un mirall
Foto: ABC
A Leticia Sabater ja li havien
col·locat implants a les mames però als seus quaranta-vuit anys encara tenia
pendent una intervenció d’eixamplament de vagina i una altra de reconstrucció de l’himen,
les quals ha decidit tirar endavant a Miami pel mòdic preu de sis mil euros. Com era de preveure, la notícia ha
provocat un tsunami d’acudits àcids a la xarxa i als mitjans. Hi ha una mena
d’humor que posa al descobert amb gran lucidesa les flaqueses de la societat en
la qual vivim però n’hi ha un altre –al meu entendre bastant qüestionable- que
s’assembla al teasing, una forma
d’assetjament basat en bromes repetitives d’un gust dubtós, que fereixen profundament
a qui les rep. Amb això no pretenc insinuar que s’hagi d’apostar per la censura
sinó tan sols apuntar que, talment com en èpoques anteriors, l’atac sistemàtic als
personatges considerats freaks es pot
entendre com un reflex de la necessitat col·lectiva que tenim d’identificar
bocs expiatoris per les angoixes que ens aclaparen però ens neguem tossudament
a acceptar. Ben lluny de ser un tema banal, considero que la informació sobre la “recuperació de la
virginitat” de la polifacètica presentadora i la reacció que se n’ha derivat posen
damunt la taula diversos temes complexos, que ens interpel·len seriosament.
Començarem per dir que la manera obscena com Sabater
ha exposat les seves intimitats davant de les càmeres representa una de les
moltes cares de la progressiva “pornificació”
de la nostra cultura, que envaeix altres àmbits, com ara el fitness, el lleure
nocturn, la música pop o la moda infantil. Continuarem per recordar que la
reconstrucció de l’himen no és cap excentricitat aïllada sinó una intervenció
cada cop més sol·licitada. Per un costat, hi ha els casos de les clientes que
ho demanen perquè la seva tradició o religió les hi empeny. El percentatge més
important de dones que se sotmet a la himenoplàstia, tal com han explicat les
expertes a la premsa, forma part de la comunitat musulmana o gitana. Les joves
que han mantingut relacions sexuals prematrimonials tenen por de no sagnar la nit
de noces. Per tal d’evitar l’estigmatització o que un parent varó les agredeixi
per haver tacat l’honor de la família, truquen a la porta d’un cirurgià que els
suturi el teixit trencat. Però evidentment aquest no és el cas de Leticia
Sabater: per a ella la virginitat no té la mateixa connotació tradicional de
puresa. La seva elecció l’hauríem d’englobar en una moda a l’alça: la de la
cirurgia plàstica vaginal. Les anomenades tècniques de rejoveniment genital, si
deixem de banda les qüestions mèdiques, són requerides principalment per mares
que anhelen recuperar l’estètica prèvia al part; per prostitutes que aspiren a
pujar les tarifes als clients o per esposes que desitgen sorprendre novament els
marits en el llit conjugal. Val a dir que les candidates en qüestió no sempre
són adequadament informades dels perniciosos efectes secundaris de les
modificacions en la vagina, els llavis majors i menors o el clítoris, que poden
incloure infeccions, pèrdua de sensibilitat, lesions al recte i retenció urinària,
entre moltes altres greus complicacions.
Resulta pertorbador constatar fins a quin punt s’exalten perillosament la
joventut i la bellesa, en detriment del
valor de l’experiència amorosa o la qualitat del vincle de parella. En la meva
opinió, actualment experimentem una genitalització desmesurada de la sexualitat, fet que condueix
una munió de persones a alimentar la falsa esperança de solucionar els problemes
sentimentals en un quiròfan. Els homes tampoc se salven d’aquestes trampes perquè són igualment preses d’una indústria que mou desenes de milers de milions
arreu del món–en el seu cas, l’allargament del penis és l’horitzó més cobejat-.
A banda de les necessàries lectures de gènere o de l’èmfasi que es posa en el
fet de concebre el propi cos com un mer objecte de consum, hi ha autors que
opten per una interpretació que té en compte el marc de la globalització
(Elliot, 2011), on la necessitat de reinventar-se és un mantra que es repeteix incessantment,
tant en l’àmbit de l’autoajuda, com en l’empresarial o el polític. Lamentablement,
la flexibilitat pel canvi adquireix més valor que el currículum forjat a còpia
de dècades d’esforços, una realitat que es dramatitza de forma extrema en camp de
la cirurgia plàstica. Les urgències del curt termini ho devoren tot i si no som
capaços de moldejar el cos al mateix ritme, l’angoixa per la pèrdua del nostre lloc
en el món ens tenalla. Tal com va declarar la mateixa Leticia Sabater, després
de transitar per la sala d’operacions:
“Ahora soy diferente, me siento a estrenar”. Malgrat que puguin resultar
hilarants, ens són tan alienes, aquestes paraules?
Referència
Referència
Elliot, A. (2011). Plástica extrema: auge de la cultura de la cirugía estética. Anagramas, 9,145-164.
Article publicat a Tercera Informació
Article publicat a Tercera Informació
Comentaris