Els supervivents i la impunitat
Si
es parteix d’una definició psicosocial de trauma, es comprèn fins
a quin punt el paper de la justícia és important en el procés de
recuperació psicològica dels supervivents de greus violacions dels drets humans
En
el darrer article del blog, feia referència a l’excel·lent
documental de Montse Armengou i Ricard Belis, “Els internats de la por” (2015) –a la imatge, un moment del film-, que completa la trilogia sobre la
violència exercida sobre els infants durant la dictadura i, en
alguns casos, fins ben entrada la democràcia, iniciada amb “Els nens perduts del franquisme” (2002) i continuada amb “Torneu-me el fill!” (2012). La bona acollida d’aquests treballs respon
a la necessitat que tenim els espectadors d’escoltar testimonis que
parlin en veu alta i clara d’una etapa que havia entrat en el pantà
de la desmemòria, degut al nefast pacte de silenci de la Transició.
Es pot dir que la inèrcia de l’oblit s’estroncà durant la
segona meitat de la dècada de 1990, quan un creixent interès pels
abusos de la guerra, la postguerra i la interminable tirania del
régimen
va començar a omplir volums d'assajos, sales de cinema, articles en revistes especialitzades i
pàgines de diaris.
La
informació relativa a la recuperació de l’anomenada “memòria
històrica” s’ha vist confrontada per un revisionisme intoxicador
i fal·laç, de la mà de pretesos experts amb escassos o nuls mèrits
acadèmics, que senten una nostàlgia mal dissimulada dels temps
pretèrits. A banda d’aquesta mena de bilis corrosiva, ben
recolzada i subvencionada per la dreta de sempre, també han emergit
propostes mediàtiques i literàries que, sense insinuar que “amb
el Caudillo
es vivia millor”, han ensucrat una etapa que fou profundament
negra i sòrdida per a milions de persones. Subtilment, han sostingut
la tesi que s’enfrontaren dos bàndols en igualtat de condicions i
que cap reivindicació de càstig per als sublevats i els seus hereus
no seria assenyada ni tampoc convenient. En essència, malgrat que
suposadament es cerqués un remei per a combatre l’amnèsia
col·lectiva, el mandat immobilista dels anys setanta romania
intacte.
Un
dels aspectes més colpidors i sorprenents de la narració dels avui
ciutadans adults que durant la infància i/o adolescència van
transitar per alguna institució de beneficència del franquisme
(internats, orfenats, preventoris antituberculosos, col·legis
religiosos o centres d’Auxilio
Social), és
l’extrema duresa de les experiències patides, que supera amb
escreix tot allò que la imaginació es podia figurar, atès el to
banalitzador del passat al qual estem malauradament avesats. Els
supervivents no tan sols van relatar duríssims abusos psicològics,
físics i sexuals –ja de per sí prou esborronadors- sinó que
també exposaren situacions de privació alimentària, insalubritat
extrema, explotació laboral, comerç esclavista, tortura
psiquiàtrica i experimentació mèdica, entre d'altres. De manera que, un cop
escoltats tots aquells records infernals, hom tenia la impressió que
li havien parlat d’un camp de concentració per a menors –una
altra baula en la cadena de la depuració política-, on la més
inenarrable de les atrocitats hi podia tenir cabuda.
Un
darrer mot coronava aquell immens drama: impunitat. Com és ben
sabut, malgrat l’indiscutible valor del documental, no ha existit
reparació moral o econòmica per a les víctimes ni cap conseqüència
penal per als criminals (capellans, monges i personal seglar) que van
destrossar la vida de milers de nens i nenes, alguns dels quals més
endavant es van suïcidar o van perdre’s en el laberint de la
droga, sense poder-ne escapar. No és exagerat fer-los-en
responsables perquè quan un ésser humà entoma una violència brutal
i l’entorn no li ofereix cap possibilitat de canalitzar-la, aquesta
se li pot girar en contra i arrossegar-lo cap a la mort. Per altra
banda, alguns testimonis han fet mans i mànigues per visibilitzar la
seva història, en un exercici de coratge i dignitat que les institucions i el conjunt de la societat haurien de reconèixer amb tota la solemnitat.
¿Com afecta aquesta clima d’indefensió al procés de recuperació
dels damnificats?
En
un recomanable article de Rauchfuss i Schmolze (2008) es tenen en
compte diversos aspectes a l’hora de definir el concepte
d’impunitat, en el marc de les violacions severes dels drets
humans: a.) la incapacitat per acabar amb la immunitat legal dels
botxins b.) la recerca inacabada de la veritat i c.) l’absència de
reparació integral i de reconeixement dels supervivents. Per
evitar-la, calen mesures estructurals encaminades a prevenir futures
atrocitats, la reconstrucció de la memòria col·lectiva i el
reconeixement públic dels afectats per l’impacte de la barbàrie.
A la vegada, convé subratllar que la justícia té un paper cabdal a
l’hora d’afavorir la “cicatrització de les ferides”. Per a
comprendre fins a quin punt és rellevant en el procés terapèutic
el fet de portar els culpables davant dels tribunals, tal com assenyalen els mateixos autors, cal apel·lar a una definició
psicosocial de trauma, el qual no es pot concebre si no és a dins
d’un context polític i cultural concret, en contínua dialèctica
amb l’individu.
Al meu entendre, les etiquetes diagnòstiques com
la del controvertit “trastorn d'estrès posttraumàtic”, de
caràcter més biomèdic, posen fonamentalment l’accent en un
conjunt de símptomes esdevinguts després d’un succés dolorós i
no aprofundeixen en l’esmentada interacció, que es perpetua en el
temps. A través d’aquest enfocament, es pot caure en l’error de
patologitzar un sofriment que no deixa de ser una reacció normal
davant d’una crueltat extrema. Si algú creu que està malalt per
haver patit una abús, ¿s’encaminarà a pal·liar el seu dolor a
través de la demanda de justícia o bé tendirà a cercar remeis
farmacològics? Malauradament, els èxits de les Comissions de la
Veritat o dels Tribunals Internacionals són encara migrats, arreu del
món, per això és tan important la persistència de la
reivindicació popular, com la de les exemplars mares i àvies de la
Plaza de
Mayo a
l’Argentina, de la qual es beneficia tota la humanitat. A totes les
persones que lluiten contra l’oblit, hem de d'agrair-los sincerament que comparteixin les seves vivències perquè aquestes ens permeten
descobrir sense maquillatge el passat d'on venim i al qual no
volem retornar mai més. Sense la seva veu, cap esperança fóra
possible.
Referència
- Rauchfuss, K. & Schmolze, B. (2008). Justice heals: The impact of impunity and the fight against it on the recovery of severe human rights violations’ survivors. Torture, 18, 38-50.
Comentaris