Resistència íntima, un apunt
Refugi de muntanya als Pirineus. Foto extreta de Pinterest.
Avui
reprendré el fil que vaig deixar en un article de fa uns mesos, en què us parlava
de la conferència de cloenda del filòsof Josep Maria Esquirol al Segon Congrés
de Serveis Socials, dedicat a la violència en els escenaris actuals. Com que
vaig fer un resum minúscul i barroer de la seva exposició, em vaig quedar amb
el sentiment d’haver esguerrat aquell delicat discurs, en un escrit mig
improvisat. Durant les festes de Nadal -poques activitats hi ha tan econòmiques
i gratificants com la lectura- em vaig endinsar en l’assaig La resistència íntima (2015), el qual,
si seguissim el tòpic de les arts escèniques, hauríem de recordar que ha estat tant
un èxit de públic com de crítica. El text m’ha semblat una joia d’orfebreria,
en el qual cap detall no hi és sobrer i per això m’agrada rellegir-lo, per mirar
d’abastar la seva senzilla complexitat, encara que sigui sense èxit.
Si us ve de gust escoltar aquest debat, organitzat al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, us fareu una idea del contingut de l'obra, que trobo original i provocadora, potser sense que l'autor ho hagi pretès. Tindria
la temptació d’afusellar-ne desenes de paràgrafs. Tot allò que s’hi exposa és rellevant i digne de ser esmentat en veu ben alta però faré un exercici
de contenció i em limitaré a recollir unes quantes línies, del tot oportunes en el panorama
de la psicologia actual, tan saturada de discursos grandiloqüents sobre el creixement
personal però també, en general, en una societat on l’individualisme, el
narcisime, la ignorància atrevida i l’abús de poder hi tenen un protagonisme
esgotador (pàgs. 11-13):
“Existir en tant que resistir… S’éntén
que, d’entrada, no sigui especialment atractiu explicar les coses d’aquesta manera,
sobretot si es compara amb l’enlluernadora i extensa herència que ha deixat l’existencialisme
en parlar de l’home com a projecte. Si el gust determinés la veritat, no costa
gaire d’endevinar què passaria en la tria davant d’aquestes dues afirmacions: “Existir
és projectar-se” i “Existir és resistir”. Mentre que la idea de projecte
incorpora un sentit de construcció, de llibertat i àdhuc d’aventura, a primer
cop d’ull, la de resistència té connotacions de passivitat, d’immobilisme i
fins i tot de misèria. Tot i això, el contrast entre el “projecte” i la figura
de la resistència s’ha de perfilar bé, perquè tot i els aspectes oposats, els
comuns -com l’afirmació del subjecte i la idea de responsabilitat- són encara
de més pes. De ben segur, la tesi que existir és resistir no té el seu oposat
en Sartre, sinó en succedanis amb el
posat de consellers psicològics que de manera ininterrompuda i banal repeteixen
la fórmula: “Viure és realitzar-se”. L’ambient social, ben amarat d’aquesta
terminologia, dista de vehicular la interpretació sartriana, i juga amb la idea
de trobar el camí personal i particular cap a la felicitat (entesa sovint com
un assoliment, és a dir, com a èxit). Però no paga la pena d’entretenir-s’hi
gaire, aquí, perquè ni tan sols es tracta de la bona sofística-aquella de la
qual sempre es pot aprendre-, sinó de sofística sobrera, en què allò que és
deplorable no ve de la retòrica sinó de la mediocritat.
Existir en tant que resistir…L’accent
no està posat en la realització expansiva, sinó en el recolliment i, per
exemple, en el discerniment que des del resguard esdevé possible. El silenci de
qui es recull és un silenci metodològic -literalment, ‘d’un camí’- que busca “veure-hi”
millor. Afinar els sentits, bàsicament obrir-los; estar en vigília; fer com si
els ulls fossin les orelles i les orelles els ulls: ¿S’hi podria veure, en
això, una actitud estèril, inferior a les il·lusions de l’autorealització?
Si la resistència ho és sobretot
davant de la disgregació, caldrà analitzar la naturalesa específica d’algunes
de les forces entròpiques més decisives en la nostra situació (una es diu nihilisme, tal vegada la més rellevant)
i caldrà veure també les formes i els motius que permeten resistir; perseverar
en la posició adoptada o, com es diu vulgarment, “aguantar el tipus”. Aquí és
on, per exemple, apareix amb tota la seva intensitat l’experiència de la casa, ara ja no tan sols com a resguard
davant del fred atmosfèric, sinó també com a refugi davant de la gelor
metafísica. La separació dins-fora determinada per les parets i per la teulada,
a més de ser relativa, no suposa ni tancament, ni aïllament, sinó, ben al
contrari, la condició de possibilitat de la sortida. ¿Com es podrà coronar el
cim de la muntanya més alta sense fer nit a la tenda o al refugi? Per això hem
assenyalat que la resistència com a recolliment no s’oposa a la idea de
projecte; més aviat, des d’aquest punt de vista, es revela com la seva condició
de possibilitat. […]
[…] La resistència s’entén,
col·loquialment, com a fenomen polític consistent en la reacció d’oposició d’un
petit grup al domini imposat per una ocupació o per un govern de caire
totalitari. Un exemple notori que a tots ens ve a la memòria és el de la
resistència que sorgeix en diversos països europeus a conseqüència de l’ocupació
nazi durant la Segona Guerra Mundial. Es tracta, efectivament, d’una reacció, d’una
acció en forma de reacció, d’una defensa més que no pas d’una ofensiva. En el
cas de l’ocupació europea, la resistència no s’organitzava per defensar només
un país o un territori, sinó també una manera de viure i uns règims
democràtics enfront d’una ideologia totalitària. Una altra característica que
ja de bon començament paga la pena subratllar és que la resistència política
sol ser un fenomen espontani que sorgeix des de la base i que és fruit de la
presa de consciència d’allò que de debò està en joc. Adonar-se’n no porta a la
recerca d’una “sortida” o d’una “salvació” individual, sinó d’una de
comunitària, de social. Per això el resistent no només ni prioritàriament mira
per ell. Aquests són, doncs, els elements de la resistència política:
consciència, voluntat i coratge, i intel·ligència estratègica per autoorganitzar-se
i per perseverar malgrat la persecució a què de manera sistemàtica i inevitable
els implicats es veuran sotmesos.
¿Oi que, també en aquest registre
polític, el grup resistent percep el poder il·legítim com una força dissolvent,
com una foscor imposada que pretén empassar-se allò que valia la pena? Per això
resistir davant de tiranies i de totalitarismes és resistir davant de la
disgregació”
Referència
·
Esquirol, J.M. (2015). La resistència íntima: assaig d’una filosofia de la proximitat.
Barcelona: Quaderns Crema.
Comentaris