Vivim per comprar o comprem per viure?
Cartell promocional de la pel·lícula nord-americana Confessions of a shopaholic (2009) -Confessions d'una compradora compulsiva-,
on es mostra el típic enfocament individualizat d’un problema que té profundes
arrels estructurals
El passat
divendres 25 de novembre vaig oferir una xerrada a la biblioteca de Palafrugell
sobre consum responsable, que portava per títol Vivim per comprar o comprem per viure?. Va resultar que, per pura coincidència,
va caure el mateix dia que el Black
Friday, una tradició de rebaixes importada dels Estats Units i que ara
també provoca furor a casa nostra. El debat va ser realment enriquidor però em
va fer la impressió que encara ens queda molt de camí per recórrer, si realment
volem instaurar l’hàbit de la compra conscient, basada en necessitats reals i
no pas en impulsos, destinats a cobrir les mancances emocionals. Això no
obstant, considero que és igualment un error focalitzar l’atenció en
la nostra responsabilitat individual -que sense dubte és imprescindible- i minimitzar
els condicionants estrucuturals que fomenten l’adquisició irreflexiva dels
productes. És molt fàcil caricaturitzar els arrauxats compradors que acudeixen
“en ramat” als grans magatzems, sense explicar l’entramat d’interessos que els
empenyen a cercar en el consum un fals consol pels seus mals. Les facilitats que proposen les noves tecnologies són factors importants però no pas els únics.
En
l’àmbit acadèmic, la conducta de comprar és analitzada per alguns autors, com
ara el controvertit psicòleg evolucionista Gad Saad, des d’un punt de vista
estrictament biologicista, tot adduint que aquesta respon més als nostres
instints primaris que a un entorn dissenyat per alimentar el capitalisme
desfermat. Si es naturalitza el problema, ja no cal pensar en solucions polítiques
ni econòmiques per fer-hi front. Les hormones i els dipòsits de greix ho
expliquen tot. Una altra argúcia freqüent per eludir les qüestions sistèmiques
és la psiquiatrització del consumisme. No es pot pas negar que els mitjans de comunicació
paren atenció a l’anomenada “addicció al shopping”
però, al meu entendre, tendeixen a caure justament en l'esmentat parany de forma
involuntària -o potser no tant-. En un reportatge que va dedicar El Periódico de Catalunya a aquest tema,
van fer una entrevista a Astrid Müller, experta mundial en la matèria. Segons
el punt de vista de l’autora, caldria reconèixer l'important problema com
a malaltia mental, tot incloent-la en el manual de diagnòstic DSM, en la
mateixa línia del joc patològic. La meva pregunta seria: ¿quin avenç suposaria,
en l’abordatge d’aquest suposat trastorn,
el fet de transformar-lo en un conjunt de símptomes, incorporats en un llistat
arbitrari que ja ha estat qüestionat per terra, mar i aire?. Em temo que cap.
La
psiquiatrització i la biologització dels problemes psicològics distreu tot
sovint l’atenció dels temes rellevants, que ajuden a comprendre’n l’arrel. En
el cas que ens ocupa, per exemple, caldria parlar del procés de degradació de
la cadena productiva i la inflació del màrqueting, que ha esmicolat el mercat
laboral i ha sobredimensionat el poder de les marques. Això ha provocat que tot
sovint ens trobem desitjant unes sabates de nyigui-nyogui que ni
tan sols necessitem. Un exemple clar d’aquesta metamorfosi el trobem en el
fenomen del fast fashion, capitanejat
per gegants del tèxtil com Inditex. Si
uns anys enere ens trobàvem amb un parell de temporades als aparadors
-tardor/hivern i primavera/estiu- ara ens sentim aclaparats per una invasió de
microtendències, pensades perquè sempre aparegui un incaut que “piqui” alguna
peça. Si una persona es troba en una situació de vulnerabilitat, pels motius
que sigui, i es veu arrossegada per un remolí compulsiu, ens hem de
conformar amb etiquetar-la? De ben
segur que la teràpia li serà de gran ajuda -sempre que hi pugui accedir, és
clar- però no ens podem aturar en un abordatge individual, si
pretenem tractar adequadament aquesta febre col·lectiva.
D’ençà de la dècada de 1980, ningú
controla la voracitat de les grans corporacions, que han segrestat l’espai públic,
arruïnat el petit comerç, corcat la democràcia i condemnat els discursos
independents a la marginalitat. I resulta que, si en un panorama devastat a múltiples nivells, una mestressa de
casa busca en una colònia un alleujament temporal, la tractem de boja o en fem befa. Si se’m
permet formular un desig radical, espero que trobem els espais de resistència necessaris
per fer front a aquesta invectiva neoliberal que no s’atura i entenguem que
darrere de cada producte de megacadena hi ha una persona humana que l’ha fabricat en condicions d'esclavitud, que ens l’ha venut un treballador explotat i
que tot plegat només farà que omplir aquest bell món on habitem de més porqueria
i misèria. Espero que la rancúnia anticorporativa prengui una forma
organitzada i vertaderament efectiva, que ens empenyi a exercir els nostre dret com a consumidors a
sublevar-nos. Podem ser feliços com a éssers humans que som i no com
les butxaques amb potes en les quals pretenen transformar-nos. No dic que el camí
sigui fàcil. Però somiar encara és gratis.
Comentaris