Les conseqüències de la inhumanitat
Un grup de socorristes voluntaris ajuda famílies refugiades a arribar a la platja, a l'illa de Lesbos. Imatge de l'organització Pro-Activa extreta del diari Público
Després d’un penós periple policial en
terres gregues i d’haver entregat cinc mil euros de dipòsit per barba -una fortuna
si tenim en compte les arques eixutes de les ONG- els bombers sevillans que
tiraven endavant l’admirable tasca de rescat a l’illa de Lesbos van ésser deixats en llibertat. Aquesta incomprensible detenció és una mostra més dels constants pals
a les rodes que es posen a Europa a l’acollida de refugiats, els quals, cal
recordar-ho encara que sigui una obvietat, no truquen la nostra porta per
caprici ni per robar-nos els recursos sinó perquè fugen d’atroços escenaris bèl·lics. En la majoria de casos,
només tenen dues opcions: marxar-ne o morir.
Les autoritats alemanyes, suïsses i
daneses han optat recentment per la confiscació d’una quantitat de diners i
béns a les persones que arriben a les seves fronteres. Haig de confessar que
vaig haver de llegir la notícia dues vegades perquè no me’n podia creure el
nivell de crueltat. Tanmateix, és així: entre altres mesures, nord enllà han decidit manllevar-los les
poques propietats que porten al damunt, sota no sé quin pretext, perquè
qualsevol excusa deu ser bona per posar-los el peu al coll, en un moment
d’extrema vulnerabilitat. L’espantall de la inseguretat o el col·lapse
econòmic, tant se val.
Aquestes són un parell d’exemples –i no
pas els més greus- de la deshumanització progressiva que comporta la guerra. No
tan sols per part d’aquells que la sofreixen directament, en primera persona,
als quals es pretén reduir a l’animalitat sinó també pel que fa als ciutadans
que tindrien l’oportunitat d’estendre’ls la mà però, dominats per la falsa
propaganda i els temors trasmesos dia i nit a través dels mass media, opten per sumar-se a la brutalitat, passiva o
activament. Segons el psicòleg social i
sacerdot jesuïta Ignacio Martín-Baró –assassinat a El Salvador l’any 1989- la
deshumanització forma part dels problemes psicològics que poden donar-se en els
contextos bèl·lics.
Segons la compromesa perspectiva de
Martín-Baró, en aquestes circumstàncies, en parlar de trauma cal referir-se a un sofriment que té caràcter
dialèctic i s’ha d’ubicar sempre en una particular relació social, de la qual
l’individu n’és només una part. És impossible predir que un tipus de situació
generarà mecànicament un trauma a qualsevol persona però també ho és que un
determinat perfil particular mai no en patirà cap. El trauma psicosocial
–sostindria Martín-Baró-, té una dimensió històrica i es defineix com la
cristal·lització concreta en els individus d’unes relacions socials aberrants i
deshumanitzadores, com les que prevalen en una situació de guerra civil –recordem
que ell mateix hi estava immers, al convuls país centreamericà de la dècada de
1980-.
A l’enyorat psicòleg no se li escapava
que la guerra –les víctimes més importants de la qual són les baules més dèbils
de la societat, com ara els infants- també ens ofereix l’oportunitat de créixer
humanament, a través de l’altruisme sincer i l’amor solidari. Aquest és un dels
missatges que es transmet a la commovedora pel·lícula Mandariinid [Mandarines] de Zaza Urushadze (2013), que pren com a
marc de referència la guerra que va esclatar l’any 1990 en la província
georgiana d’Abkhàzia. La dinàmica que s'estableix entre els
diferents personatges posa en relleu el paper fonamental de la civilització per vèncer la
barbàrie. Ivo és un estoni que opta per acollir dos soldats que resulten greument
ferits davant de casa seva i la del seu veí Margus, obsessionat en tirar
endvant un negoci de mandarines, en les condicions més hostils. Aquest drama presenta,
però, un problema afegit atès que els joves combatents pertanyen a bàndols
oposats: un d’ells és txetxè mentre que l’altre és georgià. És a dir, que a les
ferides causades per les bales caldria afegir-hi el corrosiu verí de l’odi que els
rosega per dins. Això no obstant, en veure’s obligats a conviure, de la manera
més impensada, sorgirà entre ells l’amor fraternal que el conflicte armat semblava que havia
enterrat per sempre.
Penso que a través dels mitjans ens
inoculen constantment el terror vers els perills que suposadament s’abraonarien
sobre nosaltres si decidissim optar obertament per l’acollida, en comptes de la
fortificació de països i la persecució de refugiats. Ningú no ens adverteix, en canvi, de les greus
conseqüències –aquestes sí, de ben segur- haurem d’entomar si continuem pel
camí de la insolidaritat. Si s’acusa ferotgement de “bonistes” les persones que cerquen
solucions polítiques i dialogades al conflicte potser hauríem de titllar de
temeraris aquells que pretenen fer-nos creure que el fet de contemplar passivament
com s’ofeguen éssers humans a les nostres costes no tindrà conseqüències
devastadores en la convivència futura. Després no vessem la llagrimeta si els infants són
víctimes de bullying a les escoles
perquè han après dels adults a destruir els més febles sense cap mena de
compassió. Si no reaccionem de forma civilitzada davant d’aquesta inadmissible
brutalitat només és qüestió de temps que ens destruïm també entre nosaltres. I potser vindrà
un dia que ja no tindrem cap problema per resoldre.
Article publicat a Tercera Informació
Muchas gracias a l@s compañer@s de "El Clarín de Chile" por publicar este artículo en su página web
Comentaris