Els personatges que tornen
Imatge extreta de Google
Durant els xafogosos dies d’estiu, no sempre resulta fàcil aconseguir que els nens i nenes dediquin una estona del temps lliure a la lectura. Si no rendeixen prou a l’escola, els pares i mares conserven l’esperança – tot sovint, ingènua - que recuperaran una mica el ritme, entre els matins de platja, les tardes de letargia davant de la televisió -o qualsevol altra pantalla- i els capvespres pel carrer. Malgrat les dificultats, es poden aconseguir “petits miracles” a través dels còmics, els quals, com bé sabem, poden ser una màgica porta d’entrada a la literatura, un cop arribada l’adolescència o la primera joventut. Alguns adults opten per “reciclar” volums de la pròpia infantesa, com ara els recopilatoris de Super Humor, i passen, així, una estona ben entretinguda en família. Mentre que els uns recuperen certs records enterrats en la memòria, els altres es diverteixen, tot descobrint noves aventures.
Em sorprèn de quina manera engresquen encara
els menuts les històries de Francisco Ibáñez. A priori, semblaria que són extretes
d’una altra època i que, per tant, els podrien considerar una mica avorrides o passades
de moda. ¿Quina gràcia hi podrien trobar en una tira
còmica creada a la dècada de 1960, 1970 o 1980? Suposo que és per la seva capacitat
per captar algunes essències atemporals que les tires de 13 Rue del Percebe, per exemple, tenen quelcom especial; a més a
més, com que no s’han de llegir necessàriament de forma linial, fins i tot els
alumnes que tenen més dificultats per mantenir l’atenció s’hi poden entretenir
durant hores. Que si el morós que viu al terrat i s’empesca les mil i una per
no pagar els deutes (a la imatge); que si la noia que busca xicot però mai
no ho aconsegueix, perquè els seus germanets "diabòlics" sempre l’espanten; que
si la llogatera que encabeix tantes persones com pot en un pis minúscul; que si
el botiguer que estafa hàbilment els seus clients…
De fet, si es miren amb els ulls de l’experiència,
en el rerefons d’aquestes vides encapsulades en petits compartiments –però també
entrellaçades entre elles- s’hi descobreixen problemes socials que,
malauradament, són perfectament vigents i causen certa tristesa, precisament
perquè, malgrat el pas de les dècades, hom diria que ens tornem a trobar exactament
en el mateix entorn de misèria. Darrere de la comicitat, com passa gairebé
sempre, s’hi oculten drames profundament dolorosos. Woody Allen ho va exposar explícitament a la pel·lícula Melinda & Melinda (2004), en la qual mostrava la mirada, primer tràgica i després divertida,
de la trajectòria vital de la protagonista.
A 13
Rue hi apareixen certs trets de personalitat, característics de la galeria
de personatges que poblen la geografia humana d’aquest país, com la famosa picaresca,
present al Lazarillo de Tormes, entre
tantes altres obres. No per tenir un punt de tòpics deixen de ser certs. Encara que Ibáñez ho negui repetidament, de manera
sorneguera, en les desventures dels inquilins del famós edifici s’hi deixa veure una
crítica subtil a la penosa realitat espanyola. Potser és perquè va haver de
lidiar amb la censura, que va aconseguir-ho sense les estridències dels seus
“hereus” televisius –Aquí no hay quien
viva té moments gloriosos però La que
se avecina, en la meva opinió, és un producte mediàtic que ha caigut en un humor
groller, francament desagradable-. Ja em perdonareu l’“heretgia” però no puc
evitar la comparació amb la genial pel·lícula de Mario Camus, La Colmena (1982), ambientada en el
Madrid de la postguerra i basada en la novel·la homònima de Camilo José Cela -l'escriptor, per cert, té una petita però estel·lar aparició en el film-. Penso en el
paper de José Luis López Vázquez, un “venedor de mantes” que col·loca els seus
productes fraudulents a qui pot i roba d’amagatotis el menjar de la pensió
on s’allotja. Penso també en els “morts de gana” que parlen de literatura en un
cafè, la mestressa del qual és una defensora a ultrança del règim, que fa
servir les làpides del cementiri com a taules, col·locades al revés damunt de les
potes. O en les joves del barri que es prostitueixen per sobreviure i en els senyors mesquins que
exhibeixen la seva opulència sense pudor… En definitiva, un mosaic entranyable
de ciutadans, que malviuen en un país terrible i que es resisteix obstinadament a canviar.
Comentaris