Metilfenidat, la cocaïna pediàtrica
El
metilfenidat es recepta habitualment en el tractament de l’anomenat
Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH) i es
comercialitza amb noms com Ritalin®,
Concerta®
o Rubifen®.
A la imatge, una portada de la revista Newsweek,
en
la qual es qüestiona si a la societat nord-americana no s'està
sobremedicant els infants. Recentment, la polèmica ha esclatat al nostre país.
Arran
de la publicació a Espanya del llibre Volviendo
a la normalidad.
La
invención del TDAH y del trastorno bipolar infantil (Alianza
Editorial, 2014) en diversos mitjans de comunicació –bàsicament
de premsa escrita- s’ha obert un encès debat al voltant d’aquest
trastorn que, com em va dir en una ocasió la mare d’un nen
diagnosticat, ha esdevingut una “plaga” a les escoles. És
vertaderament interessant constatar fins a quin punt la nostra
societat està polaritzada al voltant d’aquesta qüestió, la qual
cosa es reflecteix tant en els comentaris dels diaris digitals com en
les xarxes socials i els blogs. Crida especialment l’atenció
comprovar amb quina vehemència –per dir-ho amb paraules amables-
la facció favorable a l’etiqueta psiquiàtrica ataca els autors,
Fernando García de Vinuesa, Héctor González Pardo i Marino Pérez
Álvarez, els quals desmunten, amb inqüestionable rigor científic,
la vergonyosa fal·làcia del TDAH, alhora que mostren un fonamentat
rebuig a la medicació que els infants es veuen obligats a prendre.
Recordem que, a diferència dels adults, ells no tenen autonomia per
decidir si desitgen entomar els desagradables efectes secundaris dels
fàrmacs, que poden incloure pèrdua de gana, disminució de pes,
insomni, canvis d’humor, ansietat, irritabilitat, mal de cap,
nàusees, tics nerviosos, brots psicòtics, retard en el creixement,
hipertensió, arítmies, migranyes, etcètera.
¿Les
persones que segueixen la versió diguem-ne oficial d’aquesta
malaltia inventada, coneixen en profunditat la problemàtica o bé
actuen de forma impulsiva, perquè són incapaços de revisar llurs creences
preconcebudes? Mentre que en altres controvèrsies és possible
assenyalar pros i contres en les diferents postures exposades, en
aquest cas, un cop llegits amb atenció els arguments esgrimits, no
queda cap marge pel dubte. Estem davant d’una monumental estafa que
té conseqüències terribles en el desenvolupament dels menors.
Desgraciadament, aquest posicionament enrocat s’ha de rebatre
quotidianament als consultoris i com que està tan arrelada la
“cultura de la pastilla” no sempre resulta fàcil el canvi de
posicionament vers el tractament escollit pels pares, que gairebé
sempre actuen amb la millor de les intencions.
Evidentment,
la visió dels autors concorda perfectament amb els clamorosos
fracassos observables d’aquelles intervencions clíniques
focalitzades en el diagnòstic i la recepta. En cap cas es nega que
existeixin greus problemes acadèmics i de conducta sinó que allò
que es discuteix és la seva suposada causa orgànica i el camí tòxic
escollit a l’hora de posar-hi remei. A la primera part del llibre,
s’esbossen alguns dels punts dèbils del nostre sistema educatiu,
que afavoreixen la manca de concentració i d’esforç dels alumnes,
així com la tirania dels fills vers els seus pares. L’excessiva
adulació a la mainada i una pedagogia light,
basada en el foment de la motivació i l'autoestima, però poc centrada en la
transmissió de continguts, en són alguns exemples. Si la teràpia
no té en compte la història familiar, l’ús de les noves
tecnologies, l’entorn escolar ni d’altres aspectes importants en
el context dels nens i les nenes, difícilment reeixirà.
De la
mateixa manera que el Valium®
o el Prozac®
van capitalitzar el malestar de les mestresses de casa als anys ‘70 i '80,
recorden els experts, la indústria farmacèutica s’aprofita avui
dels problemes de la mainada i dels progenitors desesperats, per
multiplicar els ingressos. En aquesta ocasió, subratllem-ho
novament, amb l’agreujant que actuen en un cervell en procés de
maduració, que pot patir canvis importants en la seva estructura i
funció. Tot plegat gràcies a la complicitat d’investigadors i altres professionals, que presenten greus conflictes d’interessos
entre la recerca i l’empresa privada (pàgs. 176-177):
“Por el contrario, el uso de
medicamentos psicoestimulantes a largo plazo, lejos de tener efecto
beneficioso en el TDAH, parece tener justo el efecto contrario de
acuerdo con los resultados de seguimiento del estudio MTA. Así, los
participantes en el grupo que recibió la medicación mostraron un
aumento de los síntomas del TDAH entre los 24 y 36 meses de
seguimiento, en comparación con el grupo que no la recibió (Jensen
et al.,
2007). Asimismo, el uso de metilfenidato estaba asociado con
puntuaciones más graves en escalas de valoración de TDAH y de
trastorno
negativista desafiante,
junto con una alteración funcional global del comportamiento a los
ocho años de seguimiento (Molina et
al., 2009).
Paradójicamente, la ya aludida
Guía de Práctica Clínica (GPC) sobre el TDAH del Sistema de Salud
español concluye, basándose precisamente en datos del estudio MTA,
que el metilfenidato conserva su efectividad a largo plazo (12 a 24
meses) y se recomienda por tanto el uso de medicación para casos de
TDAH “moderado a grave” como parte de un “tratamiento
multimodal” por su mayor efectividad frente a la intervención
psicosocial solamente (GPC, 2010).”
A
banda dels recargolats laberints de la indústria farmacèutica, prou
coneguts per tothom, potser un dels aspectes més inquietants és que
el metilfenidat és un psicoestimulant amb una estructura química
semblant a l’amfetamina. Té un potencial d’abús reconegut i
s’ha guanyat el merescut sobrenom de “cocaïna pediàtrica”,
pel fet de tenir un mecanisme d’acció similar en el cervell al de
la temible “pols blanca”. Per la xarxa circulen nombrosos acudits
gràfics –vegeu-ne aquí algun exemple- sobre aquesta xocant paradoxa:
per un costat, s’educa els infants en la prevenció del consum
d’estupefaents però per l’altre no es posa cap impediment perquè
es consumeixin de forma legal drogues tan perilloses com el Concerta®
i
companyia.
A
banda de les seqüeles físiques que se’n puguin derivar a llarg
termini –un tema força desconegut, encara-, cal tenir en compte el
nefast missatge que suposa el fet de transmetre la idea que els
problemes de la vida se solucionen de forma màgica, a través d’una
píndola que ens ajudarà a resoldre els nombrosos obstacles que
trobarem pel camí. Certament, estem davant d’una realitat
pertorbadora, que afecta personetes vulnerables i que estimem de tot
cor. Per això és saludable enrabiar-se de debò però no pas amb
aquells que posen al descobert les misèries del sistema sinó amb els individus que en són còmplices de forma plenament conscient i
contribueixen, amb la seva perversa connivència, a la destrucció
del nostre futur col·lectiu. Ara és l’hora de construir
alternatives raonables i per això cal celebrar sincerament la
publicació de llibres com el que avui ens ocupa. Per acabar, una
tira còmica de Bill Watterson; aquest dia, l’entremaliat Calvin ha
pres una pastilla per estar més concentrat en els deures però
l’efecte del dopatge té una conseqüència imprevista en les seves
esbojarrades fantasies amb l’entranyable tigre Hobbes…
Referència:
- García De Vinuesa, F., González-Pardo, H. y Pérez-Álvarez, M. (2014). Volviendo a la normalidad. La invención del TDAH y del trastorno bipolar infantil. Madrid: Alianza Editorial.
Article publicat a Tercera Información
Moltes gràcies a l'Associació Activament , a la Fundación Manantial, a la Fundación Madre i a El Reino del Agua per haver compartit l'article a les xarxes socials
Comentaris
Moltes gràcies
Fins la propera