“Death Café”, en contra del tabú de la mort
Imatge: justjust.org
“Qui concedeix
importància encara a una mort ben acabada? Ningú.”
Michel Foucault. Filòsof francès.
La primera vegada que vaig sentir parlar del Death Café vaig pensar que potser era una mena de beguda enverinada que s’emprava quan es pretenia “liquidar” algú que feia nosa –a l’estil de la pel·lícula Arsènic per compassió- però evidentment no es tractava d’això. A aquells que no hi estiguin avesats pot semblar-los una proposta una mica macabra perquè són reunions convocades en diferents ciutats del món, amb la finalitat de debatre sobre el tema de la mort, tot prenent un cafè i menjant pastissos. El Death Café va néixer a Suïssa l’any 2004 de la mà del sociòleg Bernard Crettaz, que promogué els Cafés Mortels; la idea fou exportada posteriorment al Regne Unit, per Jon Underwood i la seva mare, la psicoterapeuta Sue Barsky. Els impulsors britànics calculen que d’ençà del 2011 se n’han organitzat uns 1.526, entre Europa, els Estats Units i Austràlia. El mes de gener d’enguany se n’ha obert una franquícia a Girona, facilitada pel centre Gestalt de la ciutat. És la segona vegada que es convoca a l’Estat espanyol, atès que abans ja se n’havia tirat endavant un altre a A Corunha.
Convé
diferenciar-los clarament dels grups de suport al dol perquè són
espais de trobada adaptats de forma puntual i concebuts únicament
perquè els participants contribueixin a trencar el tabú sobre el
final de l’existència, tan característic de la postmodernitat, en
la qual aquesta proposta efímera i buida de compromís, dit sigui de
passada, tampoc hi desentona del tot. Es pot parlar, entre altres
tòpics de discussió, sobre com hom imagina el propi final o si
s’estimaria més un enterrament o bé apostaria per la incineració.
Concretament,
els “pares de la criatura” apunten que l’objectiu principal de
la peculiar iniciativa -sense afany de lucre- és “incrementar
la consciència de la mort de la gent, amb el propòsit que treguin
el màxim profit de llurs vides finites”.
Entenc, doncs, i potser m’equivoco, que no estem davant de cap
proposta revolucionària, en el sentit que allò que es persegueix és
bàsicament un horitzó hedonista, igualment en consonància amb la
perpètua recerca de la felicitat del nostre temps. ¿Fins a quin
punt s’hi promou la inexcusable acceptació del patiment que
implica l’experiència de la mort?
A banda
de les crítiques exposades, no obstant, als organitzadors també se'ls ha de reconèixer
algun mèrit. No es pot negar que l’èxit del Death
Café
es deu a l’enorme necessitat que tenim de parlar de qüestions que
s’amaguen a sota de capes i més capes de silenci. Per a comprendre
millor aquest fenomen contranatural podem recórrer al concepte de
biopoder encunyat per Michel Foucault (Quintanas, 2010). Segons el
cèlebre filòsof francès, durant l’Antic Règim la mort era un
fet públic, que involucrava la comunitat i s’acompanyava
d’un vistós ceremonial, perquè aquesta no implicava en absolut el final
del poder sinó simplement la seva transferència del sobirà del món terrenal
al celestial. A partir del S.XIX, en canvi, la mort representà el
moment crucial en el qual l’individu podia escapar definitivament de les xarxes
del poder i per això va esdevenir quelcom cada vegada més
invisible: fou relegat a una esfera privada, íntima, pràcticament
inexistent. En l’actualitat, assistim a decessos asèptics,
altament tecnificats i dirigits per tota una sèrie de protocols
sanitaris, coherents amb l’elevat control que els governs
exerceixen sobre tot el cicle vital, el qual ha esdevingut l'autèntic àmbit d'actuació.
En els
consultoris dels psicòlegs no és gens estrany escoltar queixes
sobre la solitud –fins i tot la vergonya o la culpa-, experimentada a causa de l'aflicció per la pèrdua d’una persona estimada. Malgrat que no és
difícil trobar algú amb qui sortir una estona per “no pensar”
és més complicat que l’entorn aculli el dolor per l’absència,
més enllà del ritual tantes vegades mecànic que es produeix al
tanatori, el cementiri o l’església –llocs on de vegades es fan
comentaris completament inapropiats i feridors-. A diferència
d’aquell famós anunci dels Donetes,
alguns amics desapareixen del mapa quan s’assabenten que una persona propera pateix una malaltia terminal. La gent gran manifesta una por cerval a perdre l'autonomia en el darrer tram de la vida, entre d'altres motius, perquè no suporten la idea d'esdevenir una "molèstia" per a ningú. En massa ocasions, l’acompanyament en aquests moments
queda reduït a un petit nucli –la parella, una filla, un veí,
etcètera-, el qual probablement necessitarà ajuda professional per
a sortir del forat –també existeix la figura de la doula, per guiar-nos enmig dels neguits associats a l'últim sospir-.
A una de
les pàgines del Death
Café
vaig trobar-hi penjat un article ben recomanable, publicat a The
New York Times
i signat pel terapeuta Patrick O’Malley. El psicòleg parlava de la
pressió exercida per l’entorn perquè es cremin amb celeritat les
tan divulgades etapes del dol –negació, ira, negociació, depressió i
acceptació-. Segons el seu criteri, aquesta separació per estadis
és iatrogènica. Allò realment necessari, escriu O’Malley, és
parar atenció a la història personal de cadascú per a comprendre
el vincle singular que es va mantenir amb el difunt, el procés de la seva mort i
el camí que s’ha recorregut d’ençà del traspàs; no és
aconsellable, doncs, imposar cap evolució “de manual” ni titllar
de patològics estats de tristesa perfectament naturals i adaptatius
davant de situacions profundament doloroses, com ara la pèrdua d’un
nadó. Una vegada més, cal que reivindiquem les “medicines” que
també ens maquen actualment: temps, paciència, tolerància al
sofriment i capacitat per escoltar-nos. És fàcil escriure-ho, oi?
Referència
- Quintanas, A. (2010). El tabú de la muerte y la biopolítica según Michel Foucault. Revista Internacional de Filosofía, 51, 171-182.
Comentaris