Atrapats al “Candy Crush”
Imatge del Youtube: La
Marea
Si
volguéssim assenyalar dues notícies recents d’indiscutible
rellevància, a Catalunya i Espanya, hauríem d’esmentar
necessàriament la comparaeixença de Jordi Pujol, Marta Ferrussola i
Júnior, a la comissió d’investigació del Parlament i el debat sobre l’Estat de la Nació, respectivament. Malgrat l’enorme
importància dels temes que s’hi tractaren i que ambdós
esdeveniments es van allargar durant hores, allò que més n’ha
transcendit han estat un parell d’anècdotes banals: la primera,
les partides de Candy
Crush
de la vicepresidenta del Congrés Celia Villalobos (a la imatge) i la
segona, l’entrega d’un cd per part del “dinamitzador econòmic”
on hi ha enregistrada la famosa conversa del restaurant La
Camarga,
entre Alícia Sánchez Camacho i Victoria Álvarez, la qual circula a
tot drap per la xarxa en la seva versió íntegra i no suposa cap
novetat remarcable.
És
evident que estar pendent d’una tauleta quan s’exerceixen les
funcions de presidència del Congrés és una mostra de deixadesa
imperdonable però no es pot pas dir que l’esmentada actitud sigui
discordant amb l’acció de govern del Partit Popular, una formació
que, entre moltes altres mostres de glacial indiferència, roman
impassible mentre dotze persones moren diàriament d’hepatitis C,
les quals, malgrat tot, surten al carrer a defensar els seus drets
amb una dignitat que hauria de fer-los caure la cara de vergonya, en
cas que encara en tinguessin. ¿D’on surt, doncs, tanta sopresa per
la manca d’interès de Celia Villalobos? ¿Potser no és aquest
l’aire que es respira permanentment entre els seus companys de
butaques? Al meu entendre, és infinitament més terrible que un
Govern es desconnecti completament del sofriment del poble i, en
conseqüència, no plantegi cap proposta seriosa de futur per
afrontar el drama pel qual travessen milions de conciutadans. ¿Quants
minuts es deuen haver dedicat a les tertúlies a parlar de les
qüestions serioses de fons, si els posem al costat dels emprats en
exprimir l’intranscendent subtema del Candy
Crush?
Pel que
fa als Pujol Ferrussola, convindria preguntar-se per quin motiu els
diputats van exhibir una actitud tan marcadament laxa a l’hora
d’interrogar-los, si tenim en compte els gravíssims delictes de
corrupció que planen per damunt de la famiglia
i les terribles conseqüències que se n’han derivat pel conjunt
del país. A banda d’adduir la manca de preparació dels
parlamentaris –tampoc s’ha d’haver finalitzat cap doctorat en
periodisme per adonar-se’n- convindria qüestionar si hem sortit
realment de l’“oasi català”. Potser quan l’expresident
parlava dels “nius i les branques” tenia més raó que un sant i
no repapiejava tant com semblava. Els nostres opinadors van optar per
la via fàcil, tot acusant-los simplement de ser fluixos però sense
deturar-se a analitzar-ne els motius. ¿Com és que s’ha degradat
tant la professió periodística? ¿En són tan responsables els
mitjans com els nostres suposats representats, d’aquesta
transformació?
Berrocal
i Cebrián (2009) recorden que les graelles televisives s’han
omplert massivament d’espais d’“infoentreteniment” i
analitzen el fenomen de la banalització dels continguts a través
del programa Tengo
una pregunta para usted
(TVE). Actualment, podem veure Las
mañanas de Cuatro
(Cuatro), Espejo
Público
(Antena 3) o Un tiempo nuevo (Telecinco), entre moltíssims altres formats on es “tuneja” la
informació seriosa per entretenir l’audiència. En ocasions,
s’utilitza l’humor com a recurs, com seria el cas de Polònia
(TV3) o El
Intermedio
(La Sexta). En aquesta mena d’espais es potencien els continguts
que generin un major impacte i resultin competitius, la qual cosa és
indispensable per aconseguir una bona part del pastís publicitari.
Segons aquestes autores, la pèrdua de rellevància del debat de les
idees a favor del culte a la imatge, accentuada a partir de la dècada de 1990,
deixarà una profunda petjada en la nostra societat (pàg.45):
“La peor consecuencia de esta
política, dominada por la ley del espectáculo, es la pérdida de
contacto entre los ciudadanos y su realidad más inmediata. Esta
mediatización de la política se ha traducido en la dispersión y
ocultación de los verdaderos problemas a los que se debería
enfrentar el poder. En realidad, la política se ha transformado en
lo que Paul Valery (2002) temía que fuese: el arte de impedir a la
gente ocuparse de aquello que le concierne. Si, tradicionalmente,
para alcanzar notoriedad había que obtener algún logro público; en
la actualidad, la condición indispensable para que los individuos
anónimos se transformen en celebridades es un adecuado tiempo de
exposición pública. Los políticos para ser reconocidos ya no
necesitan poseer convicciones, sino acumular apariciones. Esta
situación, en la que las reflexiones ideológicas y los argumentos
racionales se están desvaneciendo para dejar paso al mundo de las
imágenes, amenaza con traer una política con fecha de caducidad
cada vez más temprana”
I segueixem amb les
repercussions (pàg. 47):
“El problema que hoy atisbamos es que la información
política televisada está copiando un formato que tiene mucho que
ver con: la espectacularización, la conflictividad, o lo trivial y
anecdótico. “Los medios optarían por un tratamiento ligero y
distendido (cuando no chabacano y torticero); mientras que los
políticos, por su parte, conocedores de esa ley, se adaptan al
planteamiento; asumen el rol que se les pide; y se suman con agrado a
los esquemas. Los personajes públicos, por tanto, también
potenciarían esos senderos de la superficialidad, de la
descalificación, del morbo o del insulto; y se aprovecharía la
provocación o la polémica que (por carente de contenido que
estuviera) conllevase gancho periodístico” (Sánchez Alonso, 2005:
75). Las repercusiones de esta nueva tendencia, o nuevo modo de
informar en política, han sido escasamente estudiadas, aunque no
prometen ser halagüeñas en cuanto a que el votante adquiera un
conocimiento mayor para decidir su voto. De hecho, los escasos
trabajos que se han realizado (Moy, Xenos, Hess, 2005) mencionan que
el camino emprendido puede afectar negativamente a la salud
democrática, al impedir que el ciudadano capte las informaciones en
el tono de rigor necesario y que, por tanto, su implicación,
confianza y compromiso con el actual sistema político pueda ir
disminuyendo”
Malgrat
que aquest canvi s’hagi accelerat en les darreres dècades, la
preponderància de l’aparador enfront del discurs ben fonamentat i
la menor vinculació dels polítics a les angoixes diàries dels
votants tingueren un punt de partida indiscutible amb el naixement de
la petita pantalla. A la pel·lícula de John Ford The
Last Hurrah (1958), s’hi reflecteix magistralment el repte que ha d’afrontar
el veterà alcalde d’una ciutat de Nova Anglaterra, interpretat per
un magnífic Spencer Tracy, quan apareix un nou contrincant, jove i
sense vocació de servei però recolzat per determinats grups de
poder i amb un coneixement clar de la influència creixent de les
càmeres. A partir d’aquell moment, el vell populisme d’encaixar
les mans del veí i escoltar-ne atentament les tribulacions moriria
per sempre i deixaria pas a l’artifici dels muntatges de plató i
la retòrica buida dels candidats. A diferència dels temps que
retratava Ford, és cert que ara disposem d’Internet però sense
una formació sòlida també és complicat saber-hi destriar el gra
de la palla.
Per altra
banda, “la caixa tonta” manté encara un nivell d’influència
aclaparador. Per més voltes que hi dono, no se m’ocorre cap altre
camí de sortida que perseguir objectius de tipus vintage,
com ara aconseguir que el periodisme d’investigació
trobi una manera d’obrir-se camí de forma seriosa o bé potenciar la força de la
solidaritat que es promou en els moviments socials, els quals, amb
totes les limitacions que se’ls vulguin atribuir, estan
vertaderament orientats a la solució dels nostres problemes
quotidians. Si no es generen alternatives en aquesta direcció, entenc que romandrem atrapats sense remei en una interminable partida de Candy
Crush.
Referència
- Berrocal, S. y Cebrián, E. (2009). El “infoentretenimiento” político televisivo. Un análisis de las primeras intervenciones de Zapatero y Rajoy en “Tengo una pregunta para usted”. Textual & Visual Media, 2, 41-60.
Comentaris