El temps dels aturats, els combatents i els confinats
Un capvespre a la Puerta del Sol. Foto extreta de cadenaser.com.
A
banda dels maleïts
problemes econòmics, quedar-se sense feina comporta una limitació
existencial que és digna d’examinar. Quan reflexiono sobre la meva
vida laboral, em produeix una angoixa inenarrable pensar que, un dia,
puc mirar enrere i sentir que, tot plegat, ha estat un viatge fútil.
Em puc passar setmanes, mesos, anys, dècades, com si corrés en una
d’aquelles cintes del gimnàs que, al capdavall, no condueixen
enlloc. Per més que estudiï incansablement i sigui responsable en el
treball -com tantes persones en aquest país-, ningú m’assegura
que passaré per períodes indefinits en una feina poc estable,
precària o, encara pitjor, abocada miserablement a l’atur.
Si
et manca l’activitat
professional, sembla ben bé que la buidor dels dies es representi en
les busques del rellotge. La manera de percebre el temps es
transforma, perd intensitat, s’allargassa de forma amarga.
L’estimulant vibració de les ocupacions que ens engresquen,
esdevé, de cop i volta, una monòtona bassa d’oli. Això no
obstant, contemplada en la distància, l’esmentada percepció torna
a canviar i ens envaeix una inquietant impressió de fugacitat, com
si tot plegat hagués estat un no-res. Ben bé al revés d’allò
que seria desitjable. M’explicaré millor amb un parell d’exemples.
Al
programa Singulars,
el periodista Jaume Barberà conversava recentment amb l’eminent Ramon Bayés, sobre l’estada a les residències geriàtriques. El
professor de psicologia li comentava que la percepció del temps era
crucial, atès que la feixuga concatenació d’esdeveniments que es
repetien, un dia rere l’altre, podia provocar que la seva vivència
esdevingués insuportablement feixuga i que, vist en la seva
globalitat, les persones grans tinguessin la impressió que
pràcticament no havia succeït res de rellevància. Per aquest
motiu, és tan important que es vetlli per crear-hi un entorn
afectuós, humà, càlid i amb possibilitats reals de desenvolupar-hi
una activitat satisfactòria, dins de les limitacions de cada
resident. En escoltar les seves reflexions, vaig recordar un passatge
memorable de l’obra de referència de Vassili Grossman, Vida i destí (Galàxia
Gutenberg; pàgs. 50-51):
“Hi
ha una altra sensació que els participants d’un combat perden
gairebé del tot: la sensació del temps. La noia que ha ballat fins
a la matinada
en una festa de cap d’any no pot dir quina ha estat la seva
sensació del temps durant la festa, si ha estat llarga o, al
contrari, curta.
De
la mateixa manera, un presoner
que hagi passat vint-i-cinc anys en captivitat a la presó de
Schlüsselburg dirà: “Em fa l’efecte que he passat una eternitat
en aquesta fortalesa, però al mateix temps diria que només hi sóc
des de fa unes poques setmanes”.
La
nit del ball és plena d’esdeveniments efímers: mirades, fragments
de música, somriures, fregadissos, i cadascun passarà tan ràpid
que no deixarà en la consciència de la noia la sensació de durada.
Però la suma d’aquests breus esdeveniments engendra la sensació
d’un llarg interval de temps que sembla contenir tota la felicitat
de la vida humana.
Al
presoner de Schlüsselburg li passa el fenomen a la inversa: els seus
vint-i-cinc anys de captivitat es componen d’intervals de temps
separats, penosos i llargs, des del toc de diana fins al de retreta,
des de l’esmorzar fins al sopar. Però la suma d’aquests mísers
esdeveniments acaba per engendrar una sensació nova: en la lúgubre
monotonia de la successió dels mesos i dels anys, el temps
s’encongeix, es contreu… Així neix una impressió simultània de
brevetat i d’infinitud, així neix una proximitat de percepció
entre els assistents al ball de cap d’any i els que fa dècades que
són confinats. En tots dos casos, la suma d’esdeveniments engendra
la sensació simultània de durada i de brevetat.
Més
complex és el procés de deformació que afecta la percepció de la
brevetat i la durada del temps en l’home que viu un combat. Allà
les coses van més lluny: allà, són les primeres sensacions
individuals les que es veuen deformades, alterades. Durant el combat
els segons s’estiren, mentre que les hores s’aplanen. La sensació
de llarga durada es relaciona amb esdeveniments fulminants: el
brunzit dels projectils i de les bombes aèries, les llampades dels
trets i de les explosions.
La
sensació de brevetat es correlaciona amb esdeveniments prolongats:
avançar sota el foc a través d’un camp, arrossegar-se d’un
recer a un altre. Pel que fa al combat cos a cos, aquest se situa
fora del temps. La inderterminació es manifesta tant en els
diferents components com en el resultat, la deformació afecta tant
la suma com els sumands.
I
de sumands, n’hi ha una quantitat infinita.
La
sensació de durada del combat està tan profundament deformada en
conjunt que es presenta amb una indeterminació total, desconnectada
tant de la durada com de la brevetat.”
Malgrat que pugui semblar una exageració, els patiments de l'actualitat no són tan diferents a les misèries del S.XX. Personalment, no hi veig tanta distància, entre fer cua en un banc d'aliments i esperar el teu torn, amb la cartilla de racionament a la mà. El
darrer exemple, que exposa el brillant ucraïnès, el del soldat
immers en la batalla, és comparable amb l’experiència
d’alguns reporters de guerra, que poden esdevenir addictes a les
ràfegues de violència de l’entorn. Com diu un proverbi afganès:
aquell
que ha conegut la tempestat, es fastigueja amb la calma.
Per altra banda, en la via de cercar solucions, alguns dels membres
del moviment 15-M han parlat de la manca d’ocupació laboral, com
un dels factors de l’èxit de les diferents convocatòries. També
els ho havia sentit explicar als participants de l’acampada de Wall
Street, en algun vídeo del YouTube. Evidentment, els activistes
s’estimen més preparar menjar, muntar tendes, informar els
vianants i organitzar assemblees, abans que quedar-se a casa, davant
de la televisió, mentre s’ofusquen en evocar el penós horitzó.
Al meu entendre, si ens involucrem en accions prosocials, en
activitats on hi posem l’ànima de debò, el temps reprèn la dimensió desitjada. La refulgència de l’eternitat i el
sentit, recuperats en persecució d’un somni.
Comentaris