Autoculpabilització
Pintura a l'oli de Francine Van Hove
No sé si heu escoltat com algunes dones
que han patit abusos terribles en una relació de parella narren les causes de
la seva lacerant experiència. Per part meva, un dels recursos argumentals que
trobo esgarrifosos -i que pensava que ja estaven superats- és l’apel·lació
a una anomalia interna. Se suposa que si van ésser vexades és perquè “tenen” una
addicció sentimental, pateixen baixa autoestima o no sé quina síndrome de moda,
en virtut de la qual, com si es tractés d’una mena de possessió diabòlica, es veuen abocades
a iniciar relacions conflictives. Això quan no creuen que podrien haver aturat a
temps les agressions o van fer quelcom per provocar-les. Si seguim aquesta
lògica simplista, només cal que a la teràpia es corregeixin aquests “defectes”
i aleshores ja estaran preparades per establir vincles “saludables”. Uns quants
exercicis de fitness emocional i llestos.
A banda de la negació del marc social
de desigualtat, cal observar que en cap moment es fa referència a la situació existent, abans de caure a les grapes de l’individu que les va humiliar de les mil
maneres imaginables. De vegades, pregunto: Com
et trobaves abans de conèixe’l? I resulta que ella estava pletòrica. Precisament,
va ser arran de la relació, marcada pel control i l’hostilitat, que li van
quedar greus seqüeles psicològiques. També es pot donar el cas que s’estés
divorciant, per exemple, es trobés aïllada i el depredador hagués sabut aprofitar
l’avinentesa per abraonar-se-li al damunt. O potser van existir experiències traumàtiques
durant la infància, les quals caldria tenir igualment presents per comprendre com ha quedat marcada la seva trajectòria sentimental. En qualsevol
cas, és necessari rescatar la biografia particular de cada clienta perquè, d’altra manera,
el terreny cap a l’autoculpabilització està perfectament abonat.
Convé recalcar que aquestes argúcies de
manual d’autoajuda contribueixen a que l’abusador es mantingui en un discret
segon pla, com si ell no formés part del problema i la seva conducta brutal no
tingués res a veure amb el sofriment de la supervivent. De manera més o menys
voluntària, a través d’aquesta retòrica amb olor de naftalina, es maquillen els
comportaments opressius. Ho recordarem altra vegada: la violència s’ha
d’identificar, anomenar en veu alta i denunciar clarament, sense subterfugis,
perquè si no contribuïm a reproduir-la. Lamentablement, en
repassar la història de la psicopatologia moderna, trobem nombrosos exemples d’encobriments
similars, susceptibles de ser interioritzats per les persones agredides. Res no està més lluny de l'emancipació de la dominada que donar per bons aquests discursos perversos.
Tal com recorda la psiquiatra Judith Lewis Herman, en el meravellós clàssic Trauma
and Recovery (2015), els investigadors i els clínics han fet grans esforços
per buscar l’explicació de diversos crims en el caràcter de les víctimes. En el
cas específic de les maltractades en l’àmbit domèstic, la recerca s’ha centrat
habitualment en estudiar els suposats trets de personalitat que les podrien
predisposar a endinsar-se en una espiral destructiva però resulta que, després
de tanta dedicació, mai no s’ha trobat el perfil en qüestió. És cert que
de vegades existeixen problemes psicològics importants abans d’iniciar una dinàmica
d’explotació però la majoria d’afectades, sosté
Herman, senzillament travessa per una situació de crisi temporal o de pèrdua recent,
que les fa sentir soles, infelices o alienades. Aquesta línia de recerca,
encaminada a confirmar que les dones fomentem la nostra pròpia
victimització és, doncs, completament fútil.
Com és lògic, si la lupa se situa
damunt del comportament violent masculí i les característiques dels homes, els
resultats són fructífers. En el passat, quan els científics no comptaven amb la
col·laboració dels maltractadors, tal com succeí en un estudi de l’any 1964, titulat
The Wife-Beater’s Wife, es dirigia la mirada cap a les colpejades, descrites com a castrades, frígides,
agressives, indecises i passives. Finalment, aquelles ments privilegiades
van concloure que la virulència conjugal tenia la funció de satisfer “les
necessitats masoquistes” de les esposes. Ja
us podeu imaginar la mena de teràpies sorgides d'aquestes teories
monstruoses, que no s’allunyen gaire del contingut de manuals com el que vàrem denunciar fa unes setmanes en aquest blog, encara disponibles a les
nostres llibreries. Un moment clau d’aquesta llarga controvèrsia va emergir a
mitjan de la dècada de 1980, quan un grup d’homes psicoanalistes pretenia incloure en el manual diagnòstic de l’APA el “trastorn masoquista de la personalitat” per tal d'aplicar-lo a persones que romanien en una situació d’abús, quan tenien l’opció d’alterar-la. Gràcies a l’oposició de diversos col·lectius de dones -entre les quals
la professora Judith Herman- es va poder aturar aquesta aberració, que va quedar relegada a
la marginalitat. Avui en dia, tenim clar que no hi ha cap patologia subjacent que aboqui ningú a una relació basada en el terror. És la
tirania la que origina els traumes i no pas cap defecte inherent en nosaltres,
que hagi de ser prèviament esmenat. No ens deixem enredar pels nous cants de sirena, que a banda de sortir de la boca dels troglodites més grollers, també arriben disfressats de les millors intencions.
Referència
·
Herman, J. (2015).
Trauma and Recovery. New York: Basic
Books.
Comentaris
o viber +2349014523836