El somni americà de Simone Biles
Imatge extreta de mundotkm
Si algun
nom ha destacat en els Jocs Olímpics de Rio és sens dubte el de la prodigiosa gimnasta
d’Ohio Simone Biles, a la qual no puc admirar sense que em saltin les llàgrimes dels
ulls. De segur que aquesta és una reacció emocional compartida per milers
d’espectadors d’arreu. No és tan sols la rutilant bellesa del seu moviment ni
l’alegre seguretat amb la qual executa els exercicis, allò que commou
profundament, sinó també la seva història personal de superació, difosa
massivament a través dels mitjans. Una infància cruel al costat d’uns pares
toxicòmans és el primer capítol. El posterior ‘rescat’ per part de l'avi i el refugi
que trobà en l’esport tenen ressonàncies cinematogràfiques prou recents en
l’infern pel qual travessa la protagonista de ‘Precious’ (2009), un film produït per
Oprah Winfrey, on es narren les desventures d’una adolescent de Harlem que,
després de patir totes les formes de maltractament possibles -abús sexual,
agressions físiques, denigració verbal, etc.-, troba un fil d’esperança per
seguir lluitant en una aula d’educació alternativa. De la brutal realitat,
‘Precious’ se n’evadeix tot fantasiejant que és una estrella de cinema, aclamada pel
públic. Simone Biles ha esdevingut una celebritat i personifica el somni amb el
qual han estat criats, no tan sols els nord-americans, sinó també els ciutadans
de tots els països colonitzats culturalment per aquesta gran potència. Tant se
val que la vida t’ho posi difícil, que siguis dona, negra i pobra, en un sistema
despietat, perquè si se’t brinda l’oportunitat, amb una mica d’ajuda, la
capacitat de superació personal i el talent et permetran sobreviure. Si
‘Precious’ i Biles ho han aconseguit, en les pitjors circumstàncies possibles, tu
també podràs. Només cal que t’ho proposis. The End.
És una
llàstima que la ‘mà negra’ de Rússia hagi esguerrat la bonica història en
destapar la caixa dels trons i s’hagi fet públic que Biles es troba en la llista d’atletes que haurien competit sota els esfectes de substàncies dopants.
Se suposa que la medicació li ha estat prescrita perquè pateix TDAH (Trastorn
per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat), una etiqueta diagnòstica fal·laç -ja
hem parlat de l’esmentada controvèrsia en diverses ocasions, en aquest blog- que
s’acostuma a acompanyar d’una medicació amb uns efectes semblants al cervell als
de la cocaïna. Dissortadament, és probable que el seu ‘exemple’ serveixi per
reforçar encara més aquest despropòsit diagnòstic, tan perjudicial pels infants
i adolescents, però també cal destacar que han emergit reaccions de suspicàcia,
quan la jove ha intentat defensar-se de les acusacions. Ja no se’ns escapa que
l’esport ha esdevingut un espectacle global que mou fortunes i els competidors
estan sotmesos a una enorme pressió per tal d’assolir els resultats que se
n’esperen. En el món del ciclisme, ja són incomptables els casos denunciats
però destaca per damunt de tots el de Lance Armstrong, que va deixar ben clar
en una entrevista -davant d’Oprah Winfrey, per cert- que considerava impossible
que ningú fos capaç de guanyar set tours
consecutius sense dopar-se. El campió també va posar de manifest el tarannà
narcisista i agressiu que tot sovint es requereix per perseguir d’una forma tan obstinada
la victòria, a qualsevol preu.
Des
d’aquest punt de vista crític, és interessant de recuperar l’emissió de ‘La otra cara del deporte’ del programa Salvados de La Sexta, que va comptar, entre d’altres, amb el testimoni de la llorejada
gimnasta espanyola Carolina Pascual, que va explicar el tracte denigrant
-proper a l’esclavisme- que va rebre en la infància per assolir una medalla a
Barcelona ’92 i de quina manera, en l’edat adulta, l’han abandonada
miserablement, sense capacitat per guanyar-se la vida amb un mínim de
seguretat. El més inquietant de tot és que ho narrava amb un somriure, com si
donés per descomptat que aquest tracte inhumà es veiés compensat per la glòria
olímpica. Honestament, no crec que aquest acabi essent el cas de Simone Biles
perquè la misèria d’aquest país és difícilment igualable però potser cal
reconèixer que el guió de la seva vida també compta amb elements propis de films
com 'The harder they fall' (1956) [Més
dura serà la caiguda] on la corrupció del món de l’esport –el de la boxa, en
aquest cas- no coneix límits a l’hora d’explotar els éssers humans vulnerables,
per tal d’assolir el màxims beneficis possibles. Val a dir que l'heroi imperfecte interpretat per Humphrey Bogart provava
d’aportar un punt de dignitat humana, en un entorn podrit fins a l’arrel. Aquesta és una actitud complicada de trobar en el món real. I és que
el fet de veure caure els ídols també forma part de l’espectacle. Peti qui peti, el xou ha de
continuar.
Comentaris