Fascinació pels Soprano
Tony
Soprano (James Gandolfini) s'abraona violentament sobre la doctora Melfi (Lorraine Bracco), en una
de les nombroses ocasions en què se salta els límits de la teràpia. El líder
de la màfia de Nova Jersey ha de gestionar els maldecaps que li generen tant la
seva família com l’obscur món del crim organitzat en el qual opera. La
psiquiatra, per la seva banda, no sempre veu clar com ha d’enfocar el tractament
d’un pacient amb aquest singular perfil. Imatge: HBO.
De
totes les sèries que he vist fins ara cap m’ha fascinat de la manera que ho ha
fet l’extraordinària creació de David Chase The Sopranos (1999-2007), la qual no descarto tornar a veure en el futur. A
banda d’ésser un clàssic de la ficció sobre gàngsters, per la seva
indiscutible qualitat, ofereix una visió controvertida i brillant de la
psicopatologia contemporània i de la forma que tenim d’abordar-la. Tal com ha
apuntat el mateix Chase, també hi ha implícita una crítica al capitalisme. A
través de l’extrem mafiós, s’ofereix l’anàlisi àcida d’un sistema despietat, en
el qual la manca d’escrúpols i el desfici consumista hi juguen un paper
cabdal. Durant l’emissió dels successius capítols, es van despertar tant els elogis
com les crítiques enceses d’associacions de psicoterapeutes nord-americanes,
precisament perquè de vegades surten
ben malparats en les trames ordides pels guionistes. Han corregut rius de tinta
sobre les aventures i desventures dels Soprano. No hi podia faltar el llibre amb l'anàlisi psicològica, desgranada pel psicoanalista Glen Gabbard a The Psychology of the Sopranos (Basic Books, 2002).
El
motiu de l’interès que desperta aquesta petita obra mestra d’HBO entre els
professionals del meu ram és òbvia: la història arranca amb els atacs de pànic que pateix Tony
Soprano, que el condueixen fins al consultori de la benintencionada psiquiatra
i psicoanalista Jennifer Melfi, d’ascendència italiana com ell. L’evolució
d’aquesta relació en el decurs de les sis temporades -magistralment
interpretada per ambdós actors- i el discutible tractament d’un pacient dividit
entre l’entorn domèstic i la subcultura criminal han estat font de múltiples discussions. Arran
de l’inesperat desenllaç, un dels debats es va centrar en el
fet d’establir si realment l’etiqueta diagnòstica “sociopatia” era prou adequada per un
perfil com el seu. Per altra banda, es va discutir a bastament sobre si el
treball de la psiquiatra era vertaderament efectiu o si, per contra, només havia
aconseguit de reforçar encara més la fredor emocional del boss. Si bé és cert que les crisis d’ansietat van desaparèixer
progressivament, els crims atroços no van pas aturar-se sinó que van
endinsar-se per terrenys fins aleshores inexplorats. En el penúltim capítol, el supervisor de la doctora Melfi i altres col·legues fan
referència a investigacions com The Criminal Personality de Samenow i Yochelson, segons les quals la interacció verbal
en la teràpia proveeix als "sociòpates" de les estratègies necessàries per a fingir
unes emocions que realment no experimenten; d’aquesta manera, sostenen els autors, aconsegueixen d’enganyar
hàbilment els psicòlegs per tal d’obtenir-ne els conseqüents avantatges penitenciaris.
Aquest
debat posa damunt la taula l’influx seductor de les personalitats
antisocials, ben conegut en les presons, per exemple, on es produeixen diverses dinàmiques
de manipulació, que poden derivar en enamoraments per part de treballadors no “iniciats” en aquests tipus d’entorns i els seus perills. La mateixa
doctora Melfi té serioses dificultats per mantenir a ratlla el nivell d’implicació en la
vida del seu ambivalent pacient. Tal vegada és aquesta mateixa fascinació la
que mantenia l’audiència atrapada i dividida entre els espectadors que volien que Tony Soprano pagués pels seus crims i aquells que desitjaven que, malgrat tot, l'ésser bondadós que també portava a dins se sortís amb la seva. Com era de
preveure, l’últim capítol va causar un gran rebombori…
La psiquiatra intueix però desconeix l'abast dels delictes perpetrats pel capo de Jersey -un coneixement exhaustiu l’hauria conduït necessàriament a denunciar-lo-
i per això no es comprèn de quina manera pot abordar les sessions professionalment. En
aquestes circumstàncies, ni tan sols es podria superar una adequada fase d’avaluació.
Altra vegada: quins són els vertaders objectius? Aconseguir el reconeixement
del sofriment de les víctimes o bé alleujar els “símptomes” de l’assassí? Per
acabar-ho d’adobar, les constants insinuacions sexuals
i els exabruptes feien insostenible des del minut u una relació que no es podia mantenir sense el mínim de
respecte imprescindible. Això no obstant, en la meva opinió, no es tracta tant
d’analitzar la situació des d’un punt de vista estrictament realista com d’adoptar
un marc més ampli per tal de mostrar les profundes limitacions i contradiccions,
a l’hora de tractar el sofriment en un món hostil, que tot sovint
escapa del nostre control i comprensió.
Entre
el drama i la paròdia, The Sopranos qüestiona
l’abús dels psicofàrmacs, les hipòtesis genètiques, les explicacions
psicoanalítiques, el tractament dels infants en l’entorn escolar, l’abordatge
de les crisis adolescents, les teràpies de desintoxicació o la forma infame com es destrueixen les persones
grans en certes residències. Ja en la primera temporada -entre l’any 1999 i el
2000- el mal comportament d’Anthony Júnior és diagnosticat com a TDAH per un
psicòleg. Les explicacions respecte els suposats símptomes que reben els pares,
Tony i Carmela, són tan absurdes que finalment rebutgen categòricament el diagnòstic
i que el nen prengui cap pastilla. Quan el noi es fa gran, en comptes d’acceptar
l’impacte de les seves fosques activitats, el pare s’estima més creure que en realitat és l’herència
genètica la que provoca que Anthony tingui problemes similars als seus. La seva
filla Meadow també cau a les grapes d’una psicòloga desaprensiva, que li dóna
els pitjors consells possibles i a l’ancià oncle Corrado l’anul·len a través d’una
forta medicació en el centre on l’han ingressat. Però també hi apareixen
intervencions sensates i humanes, com l’ocasió en què un veterà terapeuta li
diu a Carmela que mai més no superarà l’angoixa que la tenalla, si segueix al costat d’un home
els diners del qual estan tacats de sang. Per aquestes i moltes altres qüestions, The Sopranos ens fascina avui i, a la
vista de la violència que ens envolta, ho continuarà fent durant molts anys.
Comentaris