Com podem evitar la radicalització dels joves?
Un jove neonazi, en una manifestació. Foto AFP.
Darrerament, veiem amb freqüència a la televisió com es
recluten joves –les noves tecnologies hi juguen un paper crucial- perquè formin
part de grups gihadistes, alhora que constatem amb horror com cada cop n’hi ha més que s’integren en bandes neonazis. Les
persones radicalitzades, amb independència de la ideologia que abracin, no dubten en
cometre agressions com la que ha patit recentment la directora del setmanari
satíric El Jueves. Les mostres
d’intolerància de seguida ens fan témer la repetició de dramàtics episodis del segle
XX. Malgrat la lògica preocupació que desperta la creixent afiliació al món de
l’extremisme també cal tenir en compte que, en tractar-se d’una decisió que
comporta dramàtiques conseqüències, constantment existirà una part de la “parròquia”
que provarà d’abandonar-lo, encara que aquesta opció tampoc no sigui un camí de
roses.
El procés de desvinculació de l’extremisme potser no
és prou vistós des d’un punt de vista mediàtic però no per això cal deixar de
parar-hi atenció perquè ens dóna pistes valuoses sobre quines són les fórmules per
deixar enrere l’hostilitat, a l’hora de resoldre greus conflictes polítics. La
voluntat entre diferents actors és sens dubte un factor cabdal: els plans de pacificació traçats al País Basc i al nord d’Irlanda ens ho recorden. Si considerem aspectes individuals, la decisió d’abandonar la subcultura violenta també pot derivar de canvis
vitals, com ara el naixement dels fills, l’envelliment o bé l’enamorament,
la qual cosa no significa necessàriament que hom renegui de les conviccions del
passat. Les pressions psicològiques, físiques o econòmiques també poden empènyer-ne els membres cap a
la sortida.
Es podrien citar nombrosos títols però una
pel·lícula que encara em sembla excel·lent per il·lustrar els mecanismes de
radicalització i desradicalització és American History X (1998) de Tony Kaye. Es tracta d’un film prou conegut però recordem
que retrata la vida de Derek Vinyard, el líder d’un grup de supremacistes
blancs a qui empresonen per haver assassinat dos homes negres a sang freda. L’estada al centre penitenciari li proporciona aquell productiu “espai per a
pensar” que apareix tan sovint en la literatura científica sobre el tema
(Ferguson, 2016). Aquest és un punt controvertit atès que la vida entre reixes
pot representar una ajuda però també un obstacle, quan el reclús surt al carrer,
ha de bregar amb l’estigma i té dificultats per trobar una ocupació; d’aquí que
el plans d’integració siguin tan importants si, per exemple, es vol combatre el terrorisme de
debò. No parlem ja de l'escull que suposen els centres en els quals es manté la tortura i preval la cultura
de la venjança per damunt de la
rehabilitació.
En el cas de Derek, la desvinculació física de la banda
racista i del veterà “cervell” que en mou els fils a l’ombra, juntament amb les
experiències agredolces que té amb els altres interns, faran que contempli el món des
d’un prisma menys polaritzat. Per aquest motiu, un cop recuperada la llibertat,
provarà d’allunyar-se tan com pugui de l’entorn criminal, mogut principalment
pel desig que el seu germà Danny no segueixi el mateix recorregut nefast -de fet, els exmembres solen ser magnífics aliats en els projectes de desradicalització, per l'exemple que transmeten als antics companys-. Malauradament, malgrat el suport acadèmic, aquest objectiu no serà fàcil d’aconseguir
perquè els lligams amb el passat encara tenen serioses repercussions sobre el
present de la família Vinyard. Val a dir que la premsa també ha recollit casos
similars d'ultres que s’han volgut deslligar de l’univers neonazi. Mentre que
alguns han reeixit, d’altres han hagut de passar per agònics periples abans d’aconseguir-ho.
La manca de suport a l'hora d'alliberar-se es pot veure compensada per la tasca d'organitzacions
com EXIT, que treballen a Alemanya i Suècia amb la finalitat de facilitar la
reinserció dels neonazis “penedits” i recolzar llurs famílies. Com en el cas de la gran pantalla, per bé que no es pugui generalitzar, hi ha persones que provenen de barris empobrits; han patit infàncies traumàtiques i troben en la ultradreta una alternativa "protectora". Un
dels grans mèrits de la difusió d’aquestes històries és que
aconsegueixen transmetre la idea que no estem pas davant d’éssers bestials,
provinents d’un altre planeta sinó que qualsevol persona, en determinades
circumstàncies, és susceptible de veure’s engolida per aquesta retòrica extremista, la qual permet canalitzar les profundes frustracions quotidianes. És per això que convé seguir treballant i no abaixar la guàrdia perquè
els enverinadors que assetgen els joves no aconsegueixin el seu objectiu sectari. L'educació, més que la repressió, és el camí recomanable.
Referència
- Ferguson, N. (2016). Disengaging from Terrorism: A Northern Irish Experience. Journal for Deradicalization, 6, 1-23.
Article publicat a Tercera Informació
Comentaris