Adéu al "mascle discursiu"
El manifest dels anomenats "libres e iguales" és un dels textos que passa pel bisturí analític del professor de Ciència Política Ignacio Sánchez-Cuenca. A la imatge, la popular Cayetana Álvarez de Toledo, envoltada d'alguns dels que signaren el document, l'any 2014. Foto extreta de paralalibertad.org.
He
tingut una agradable sorpresa amb el llibre que em va caure a les mans per Sant
Jordi: La desfachatez intelectual
d’Ignacio Sánchez-Cuenca, professor de
Ciència Política de la Universitat Carlos III de Madrid i per tant gens “sospitós”
de circular en l’òrbita del nacionalisme “perifèric” o de l’independentisme. No
m’estranya gens que vagi per la quarta edició perquè és aquella mena de crítica rigorosa –i sobretot respectuosa- als excessos de determinats opinadors
als mitjans de comunicació que feia temps que una bona colla de lectors teníem
ganes de devorar amb fruïció. Si ho pogués expressar com un títol de pel·lícula
seria aquest: “Tot allò que sempre havia
volgut saber sobre els intel·lectuals i mai no havia gosat preguntar”. M’imagino
que la publicació no deu haver estat fàcil, atesa la indiscutible influència
d’alguns d’aquests “mascles discursius”, tal com ell els anomena,
per la qual cosa s’hauria de concedir un doble valor al text.
El
professor insisteix en diferenciar
clarament la reconeguda tasca literària
o filosòfica dels autors als quals qüestiona de la que desenvolupen en el
terreny de l’opinió on, tal com s’encarrega de demostrar detalladament,
rellisquen de forma escandalosa. Al final, hom té la impressió que la quantitat
de bajanades que posa al descobert és només la punta de l’iceberg d’un repàs
que podria desembocar perfectament en un bonic conjunt enciclopèdic.
En la
cultura analítica que defensa Sánchez-Cuenca
es valora que qualsevol tesi o posició política vingui avalada per una
investigació, la qual cosa no succeeix en el debat que promouen aquests
intel·lectuals omnipresents –generalment escriptors-, que s’inscriu, per
contra, en una cultura que descriu com a holística,
la qual no gira al voltant dels arguments sinó de les “grans figures” i el prestigi de la seva obra (pàg.
53-57):
“En la cultura holística, el debate se entiende
en términos agónicos, como si fuera un pugilato. Lo que se busca es destrozar
al contrario, arrinconarlo y arrearle hasta dejarlo KO. Por eso, el principio
supremo establece que no se debe retroceder nunca, pues revelaría debilidad,
flojera, falta de convicción. No podemos hacer concesión alguna al rival. No
hay margen para la revisión o la rectificación. En cualquier combate cuerpo a
cuerpo, las ideas y los argumentos ceden ante el ataque personal. La
descalificación del contrario se transforma en el arma más poderosa para ganar
el debate. Recibir un golpe, es decir, admitir algún punto débil en la opinión
que se defiende, conlleva de inmediato una pérdida de autoridad intelectual. De
ahí que no sea raro que cuando a uno de estos machos discursivos se le muestra
la debilidad de su posición responda elevando el tiro, es decir, reafirmándose
y aun endureciendo más su tesis y, ya de paso, faltando al otro […] El público
está pendiente de la última aportación de Azúa, Marías, Vargas Llosa o Cercas,
espera impaciente que el escritor de turno se defina, tome partido en una
contienda, ya sea sobre si deben prohibirse los toros o si es conveniente
celebrar un referéndum en Cataluña. Surge así el figurón, el intelectual famoso
y reconocido, que en las entrevistas afirma que ya solo le gusta releer a los
clásicos y que se siente desengañado por el presente, siempre muy por debajo de
sus expectativas”
Per
altra banda, es posa de manifest que no es tracta de personalitats singulars i
atrevides sinó d’opinadors que s’integren en grups que actuen de forma
coordinada, recolzant-se els uns als altres, en cas que sorgeixin les lògiques reaccions d’indignació, suscitades arran de les afirmacions categòriques que
llancen des de les diferents tribunes on s’expressen a pulmó obert. Cal
destacar el recorregut de les posicions d’esquerra més abrandades a les de la dreta
intransigent, que tants personatges públics comparteixen i caracteritza igualment molts d’aquests venerats
intel·lectuals. En les seves columnes, poden haver defensat perfectament la
mateixa posició i la contrària, en el
decurs dels darrers anys (pàg. 82):
“La lista de académicos, periodistas y
políticos que militaron en la extrema izquierda y hoy se sitúan en el
liberalismo o el conservadurismo es interminable. Algunos ejemplos: Josep Piqué
(ex–PSUC), Pedro Arriola (ex–Bandera Roja), Pilar del Castillo (ex–Bandera
Roja), Andreu Mas-Colell (ex–PSUC), Ramón Tamames (ex–PCE), Federico Jiménez
Losantos (ex– Bandera Roja), Casimiro García-Abadillo (ex–PORE), Fernando
Sánchez Dragó (PCE), Pío Moa (ex–GRAPO), Antonio Caño (ex–Octubre), José Manuel
Calvo (ex–Bandera Roja), Jon Juaristi (ex–ETA), Mikel Azurmendi (ex–ETA), José
María Fidalgo (ex–CCOO), etc. Si pensamos no en el paso por organizaciones
políticas y sindicales, sino simplemente en gente que defendía ideas de
izquierda y hoy anda en posiciones liberales o conservadoras, la enumeración se
vuelve interminable.
El itinerario contrario apenas se ha recorrido.
Si no hubiera modas o contagio, lo lógico sería observar cambios en todas
direcciones. El hecho de que el cambio se produzca siempre en el mismo sentido
nos revela con claridad la naturaleza profundamente gregaria de los
intelectuales, que sin embargo suelen verse a sí mismos como individuos únicos
y plenamente autónomos. Los intelectuales, empero, siguen las tendencias en el
terreno de las ideas con la misma coordinación y falta de sentido que las
bandas de estorninos que surcan el cielo. Son capaces de detectar con gran
precisión por donde sopla el viento. Si en los setenta tocaba ser revolucionario
y en los noventa conservador y escéptico, pues allá van todos”
Un cas clar d’inversió ideològica descrita és la de Fernando Savater, que es mostrava d’allò més suau
–i fins i tot còmplice- amb l’acció d’ETA, justament en els anys més mortífers
de la banda terrorista però que, en canvi, adoptava un to moralista i
bel·ligerant amb les negociacions, quan es començava a traçar el camí cap a la
pau. No es tracta només d’assenyalar les inquietants metamorfosis sinó de
destacar els incomptables errors conceptuals que surten de la ploma de persones
tothora lloades. Ja sigui per parlar del terrorisme, l’independentisme català o
la crisi econòmica, com que no compten amb la preparació i les lectures
suficients, sosté l’autor, aquests escriptors incorren en relacions de causa-efecte
estrafolàries i en afirmacions taxatives que no es poden sostenir científicament
de cap manera. En el seu llibre Todo lo
que era sólido, entre altres causes de la crisi econòmica a Espanya, Muñoz
Molina assenyalava la suposada obsessió que va existir en aquest país per
recuperar la memòria històrica, tot obviant les vertaderes raons apuntades pels
experts en la matèria.
A tall
de conclusió, Sánchez-Cuenca considera que, actualment, aquestes figures es
troben en franca decadència, per la pluralitat de veus, més ben preparades en
els seus respectius camps, que poden rebatre les idees extremes que ells defensen.
Pel que aquí ens importa, seria una bona notícia que fos així perquè la virulència
verbal i el menyspreu que mostren vers aquells que discrepen de la seva postura,
al meu entendre, també es trasllada a l’esfera de les relacions personals i en l'àmbit de la discussió acadèmica. Més ens val apostar per la reflexió fonamentada i el
reconeixement humil de les pròpies errades, si s’escau, per tal d'aconseguir un
diàleg productiu i cívic entre nosaltres, malgrat totes les discrepàncies que puguin sorgir.
Referència
- Sánchez-Cuenca, I. (2016). La desfachatez intelectual. Madrid: Catarata.
Comentaris