TDPM: la misogínia psiquiàtrica es recicla
Fotografia de Sarah Anne Ward, extreta
del blog The Periodical
La nova edició de Manual Diagnòstic i
Estadístic dels Trastorns Mentals de l’Associació Americana de Psiquiatria és
com una capsa de ràncies sorpreses. Cada vegada que obres el DSM-V i estires
fil d’una categoria diagnòstica descobreixes una polèmica sismològica de grau 7
en l’escala de Richter. Recentment, hem deixat constància en aquest blog de les
importants repercussions legals implicades en les modificacions vinculades al
comportament pedòfil, les quals poden induir a l’aparició de falsos positius i
als conseqüents eximents en la condemna que es contemplen en el codi penal
pels casos ens els quals l’agressor és suposadament incapaç de frenar l’impuls
de violar els infants.
Quant a les noves patologies que hi
apareixen, ensopeguem amb una controvertida etiqueta en l’apartat de Trastorns de
l’Estat d’Ànim, que també ha estat objecte de dures crítiques, per part del moviment feminista: el Trastorn
Disfòric Premenstrual (TDPM), que ha
passat d’estar inclòs en l’apèndix B del DSM-IV a formar part d'una categoria
completa en el DSM-V. En aquesta s’hi inclouen queixes com la
irritabilitat, l’enuig, l’augment dels conflictes interpersonals, l’ansietat
intensa, la tensió i la sensació d’estar “superada” o “fora de control”. També
es descriuen símptomes relacionats amb l’angoixa, així com les interferències
en la vida laboral, interpersonal, acadèmica o social. Com és habitual, els
mitjans de comunicació reforcen aquest enfocament perquè tinguem ben clar
l’origen biològic –i per tant tractable a través de remeis mèdics- del nostre
malestar psicològic, sense fer cap al·lusió significativa als factors
etiològics de l'entorn, susceptibles de ser modificats a través de l’acció personal
i col·lectiva. Així, per exemple, una mare soltera que tingui un parell de
feines precàries i cobri un 20% menys que els seus companys homes és
susceptible de quedar “atrapada” en aquesta descripció, fet que
invisibilitzaria les injustícies estructurals vinculades al seu sofriment. Una
possibilitat gens menyspreable si tenim en compte l’enorme influència d’aquest
manual, que no s’anomena per casualitat “la Bíblia de la psiquiatria”.
Tal com apunta Skott-Myhre (2016),
cal tenir en compte dos components essencials a l’hora de valorar el TDPM: 1.) el fet que està dirigit a
dones en edat fèrtil (mares potencials) i 2.) que patologitza qualsevol afecte que
pugui interferir en el treball, l’escola, les activitats socials habituals o
les relacions personals. Segons el seu punt de vista,
aquesta nova etiqueta no representa altra cosa que l’actualització de vells
estereotips masclistes (p. 77) :
“Se
trata de una reversión impresionante de la clásica conversación de maridos en
un bar sobre las quejas de sus esposas –“bueno, probablemente ya le bajó”. Sólo
que aquí tenemos un diagnóstico psiquiátrico que lleva esto fuera de la esfera
doméstica y cínicamente reconoce los nuevos roles que las mujeres desempeñan en
el trabajo, la escuela, las actividades sociales y las relaciones múltiples.
Sin embargo, con el fin de estar sana, la mujer debe mantener su papel
primordial de feliz cuidadora y criadora o si eso no es posible, no debe dejar
que la disforia interfiera con su trabajo de reproducción social. Este tipo de
diagnóstico reconfigura un viejo patrón en la relación de la psiquiatría, la
psicología, el psicoanálisis y las mujeres”
En
consonància amb aquesta visió crítica, Rivera-Pastrana (2011) sosté que el TDPM
forma part d'un dispositiu disciplinari i un discurs de poder que recicla el concepte d’histèria
i dóna continuïtat al procés històric de psicopatologització dels malestars
femenins en relació a l’úter. Aquesta tradició misògina ubica les queixes en el nostre cos i categoritza les dones com a essencialment
depressives, malaltisses i perilloses –si cliqueu aquí, trobareu incomptable exemples d’aquesta ridícula visió en els acudits casposos que circulen per la
xarxa sobre la Síndrome Premenstrual (PMS en les seves sigles en anglès). Alhora, l’autora considera que la creació de l'etiqueta pseudocientífica
TDPM no és innocent sinó que s’inscriu en un procés ideològic, polític i econòmic, que
posa de manifest l’enorme influència de l’APA a l'hora d'apropiar-se d’una condició
que anteriorment formava part de l’àmbit de la ginecologia i la medicina general. A través
de la medicalització, doncs, es prescriu una docilitat corporal que pot ser capgirada
pels discursos alternatius i contestataris, que aposten per una subjectivitat
femenina complexa, contradictòria i múltiple. Per la seva part, Skott-Myrne
és partidària del foment del que ella anomena una “psicologia menor” que investigui
les formes amb les quals les dones produïm contínuament una alternativa social, malgrat els esforços per reprimir aquesta possibilitat per part d’un sistema
capitalista i patriarcal, incapaç d’ofegar la insubordinació femenina.
Des
de l’àmbit de la medicina, paga la pena destacar novament l’opció que apunta l’endocrinòloga
Carme Valls-Llobet (2010), que s'ha mostrat clarament defensora de la normalització i la desmedicalització del cicle
menstrual en apostar per cercar les causes de la manca d’harmonia –com el dolor o el
sofriment psicològic- en les malalties internes o bé en les influències ambientals (p.143):
“La
menstruación refleja la armonía de la diferencia, y se manifiesta de forma
equilibrada si el entorno es también armónico. […]. Pero he de insistir en que
la normalidad en este campo consiste en una menstruación que no duele, que no
tiene síndrome premenstrual y que dura pocos días. Los trastornos de la
menstruación se deben a una distorsión en la armonía del ciclo menstrual, sea
por enfermedades o carencias internas, sea por efecto de los disruptores
endocrinos que llegan al organismo humano a través del medio ambiente. El ciclo
menstrual sería un indicador en positivo del estado de salud de las mujeres y
de su potencialidad de vida. Sabemos también que las condiciones de vida, los
conflictos sentimentales o las condiciones de trabajo estresantes y poco gratificantes
interfieren en la armonía del ciclo y en su regularidad. Por lo que la
menstruación regular y armónica no sólo sería un indicador del estado de salud
biológica, sino también de la salud mental, social y medioambiental”
Durant
el Dia de la Dona Treballadora les xarxes socials i els mitjans s’han omplert
de missatges carregats de bones intencions per part de polítics i
professionals de tots els àmbits. Em sap greu dir-ho però en ocasions em fa l’efecte que
la voluntat exhibida no passa de ser un mer "postureig" propi de
feministes de pa sucat amb oli que professen un discurs políticament correcte o condescendent, que
mai no troba el seu equivalent coherent en la rutina diària. Si no fem un esforç
conscient com a ciutadanes per incorporar autèntiques pràctiques emancipadores en
la nostra quotidianitat, semblants a les que apunten les autores citades,
difícilment podrem caminar cap a un món on, com desitjava Rosa Luxemburg, siguem socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures.
Referències
· Skott-Myhre,
K. (2016). La feminización del trabajo y el DSM-V. Teoría y Crítica de la Psicología, 7, 70-85.
· Valls-Llobet,
C. (2010). Mujeres, salud y poder.
Madrid: Ediciones Cátedra.
Comentaris