"Sugar Daddies" a Barcelona
Imatge extreta de Collegetimes.com
"As the saying goes, we were once lovers of people and users of things, now we have become lovers of things and users of people"
Comentari publicat per un lector, en aquesta notícia sobre el fenomen "Sugar"
El
passat dijous, mentre passejava pel centre comercial l’Illa Diagonal –hi feia temps, tot esperant l’hora d’impartir una
xerrada en una biblioteca propera- em va cridar l’atenció un fenomen curiós.
Vaig veure-hi diverses parelles separades per una diferència d’edat pronunciadíssima. Les
formaven homes que es trobaven en la setantena o la vuitantena i jovenetes
que podrien ser perfectament, no ja les seves filles, sinó les seves nétes. Ja
havia observat una estampa similar mentre caminava pel carrer, en aquella mateixa
zona, però a l’Illa en vaig descobrir
unes quantes més i llavors em vaig preguntar seriosament a què podia
ser deguda aquella proliferació descontrolada d’ancians de bracet de noies que
miraven aparadors. De fet, no cal ser massa llesta per imaginar la mena de
vincle que els unia.
En contemplar com un home granadet, de pell bronzejada de solàrium i cabell blanc pentinat
cap enrere baixava per les escales mecàniques, al costat d’una atractiva acompanyant, em va venir al cap l’eufemisme que s’empra actualment per definir els membres d’aquestes inquietants parelles.
Res de “vells verds” ni de “dones
prostituïdes”. Aquestes són expressions grolleres, gens adequades per a contextos glamurosos. A ells se’ls ha batejat amb el terme de Sugar Daddies, mentre que a elles se les
coneix amb el nom de Sugar Babies. Ambdós
formen part del lucratiu univers de les persones que busquen un acord. Els primers són homes acabalats, a la recerca d’una
bella i tendra companyia, sense establir, en principi, cap lligam de llarga
durada. A elles, per la seva banda, els agrada "ratllar la Visa" per adquirir tota
mena de productes luxosos. Bolsos de Prada, gadgets d’última generació i altres
bagatel·les. Algunes també disposen de la pensió mensual que els passa el
senyor de la cartera.
Aquesta
mina d’or no podia passar desapercebuda de cap manera als “emprenedors” de la
xarxa i per això s’han creat pàgines web com SeekingArrangement, la qual també té la
seva franquícia virtual en castellà. Es fa difícil no vomitar quan hi
navegues, per la quantitat de paraules ampul·loses que s'utilitzen per tal de camuflar el
masclisme i la misèria implícites en aquesta emergent realitat.
Segons
s’estipula en el contracte tàcit en qüestió no és estrictament necessari que el
bescanvi inclogui relacions sexuals –encara que costa de creure que la
generositat financera no exigeixi, a curt o llarg termini, cap mena d'intercanvi de fluids-. La recerca d’aquest profitós lligam no és pas
marginal en estudiants de tot el món –també hi ha nois que se citen amb homes o
dones d'edat avançada-, que han vist com l’estratosfèric preu de les matrícules convertia
el fet d’estudiar en una quimera. En veure’s atrapades en la precarietat, present
i futura, universitàries d’arreu han optat per aquesta sòrdida alternativa, que
proven de maquillar com poden i que els permet sufragar les despeses
acadèmiques i de vivenda, alhora que els garanteix la cobertura de tota mena de capricis. De fet, hi ha noies que mantenen cites amb més d’un d’aquests decrèpits mecenes.
Allò més esborronador és veure com aquesta situació es normalitza
progressivament i la dinàmica prostibulària esdevé quelcom habitual per
afrontar les dureses de la vida. Mentre que unes proven de sobreviure i fer-se
un lloc en un món despietat, els altres, miserables, exploten la pobresa aliena.
Res de nou.
El
fenomen dels “Sugar Daddies” reflecteix, al mateix temps, els vincles que estan
en voga actualment. No és gens estrany que els psicòlegs escoltem en els
consultoris queixes recurrents sobre les decepcions causades per algunes
relacions –amoroses, però també familiars o laborals-. En general, les coses
van prou bé mentre un pot vampiritzar sense
contemplacions l’altre però quan es gira la truita i és la persona que ajuda
la que necessita un cop de mà, llavors les “bones vibracions” del principi s’escolen
pel forat de l’aigüera. De manera que, de mica en mica, es va consolidant la
idea que les relacions humanes no són altra cosa que transaccions comercials,
en les quals cadascuna de les parts, si és que no vol passar per ximpleta, s’ha
d’espavilar per extreure de l’altre tot el profit que pugui. Correm el perill d’esdevenir,
tal com s’exposa en la frase de l’encapçalament, adoradors de productes i
usuaris de persones. Mentre les persones grans desaprenen a guiar assenyadament els joves, aquests es perceben a si mateixos com a simples mercaderies. Si no desemmascarem la
crua realitat, difícilment podrem treballar per a canviar-la.
Comentaris