Psicologia Positiva: un debat necessari
La controvèrsia que ha generat la Psicologia Positiva (PsiPos) revela la necessitat de generar autocrítica, amb la finalitat de no deixar-se arrossegar per les propostes inconsistents que ens envaeixen. En el panorama actual, n'emergeixen algunes reflexions essencials per a sortir del pou on ens trobem. Imatge extreta de Google.
En un parell
d’ocasions, he posat en relleu alguns aspectes de l’apassionant
debat generat al voltant de la PsiPos, que últimament s’ha
reviscolat a Espanya. En el darrer post sobre el tema, feia
referència a la rèplica de Carmelo Vázquez, el qual clarificava
alguns plantejaments controvertits dels articles dels seus suposats
“enemics”. Com era de preveure, el foc de la polèmica no es va
sufocar sinó que es va publicar una pertinent contrarèplica,
signada pel prolífic Marino Pérez Álvarez: La Psicología Positiva y sus amigos: en evidencia.
Com que entrar profundament en matèria no és el propòsit d’aquest
blog –d’objectius bastant més modestos-, em limitaré a destacar
una de les principals crítiques a la qüestionada disciplina. Segons
els detractors, aborda elements
pretesament nous però que sempre han estat presents, d’una o altra
manera, en l’estudi de la psicologia. Per il·lustrar la necessitat
de retornar
al corrent principal -cosa
que probablement succeïrà en el futur-,
Pérez Álvarez evoca una frase del western Bend
of the river
(1952): “Mai no hauríem d’haver abandonat el Mississippi”.
Però encara han
sorgit noves respostes, que han contribuït a reforçar la visió
dels crítics. Recentment, hem llegit a Papeles
del Psicólogo l’aportació del doctor Julio Alfonso Piña López, de la
Universitat de Sonora (Mèxic), el qual insisteix en una altra
coneguda feblesa de la PsiPos: la seva inconsistència com a empresa
científica. Aquest autor remarca la preocupant absència d’un
objecte d’estudi propi i d’un cos teòric que es distingeixi per
la utilització d’un llenguatge tècnic apropiat. No es pot pas
negar que quan hom s’endinsa en l’estudi de l’optimisme, el
benestar o la felicitat, ben aviat se sent desorientat i amb la
impressió que es troba en un món on, com se sol dir popularment,
“cada maestrillo tiene su librillo”. En la mateixa línia, Piña López assenyala que el mètode emprat -procediments
i tècniques experimentals, que permetin falsar la teoria- només
estableix simples
correlacions, no pas connexions causals. Potser és per aquesta debilitat epistemològica que s’associa tan sovint la PsiPos a la
literatura d’autoajuda naïf, importada dels Estats Units -vegeu
aquest article de Cabanas i Sánchez per a comprendre'n les arrels
històriques.
A tall de resum,
podem esmentar altres reprovacions recurrents: el seu èxit és degut al
finançament de fundacions conservadores, les quals promouen una ètica individualista; sense el suport de gurus
“il·luminats” com Martin Seligman, mai no hauria prosperat; és
iatrogènica: genera desesperança, perquè la persecució permanent del benestar implica un efecte bumerang; fomenta el consumisme i la
manca de compromís social; minimitza la importància del context
cultural; és tirànica: no permet l’expressió d’emocions
“negatives” i rarament admet el seu valor adaptatiu; és
arrogant, perquè infravalora la literatura anterior sobre les
fortaleses humanes, com la sorgida de la tradició humanista;
etcètera. Vista la llarga tirallonga de retrets, podria
fer la impressió que
la PsiPos és el cau d’on surten tots els dimonis. No penso que
sigui així.
El
seu rerefons empresarial és
innegable:
màsters, postgraus, línies de doctorat, revistes científiques,
llibres de creixement personal, cursos… Un
vertader negoci en plena puixança. Amb tot,
cal
subratllar
que
l’afany
de lucre desmesurat el descobrim igualment en bona part de
“paradetes” terapèutiques, els responsables de les quals estan
força més preocupats en omplir calaixos que en formar professionals
vertaderament competents –només cal veure la quantitat de farsants,
fanàtics, corruptes
i xarlatans, que es passegen per algunes institucions “serioses”-.
Probablement,
és més fàcil veure la palla en l’ull de l’altre, que la biga
en el propi -si se’m permet la quotidiana
expressió-. Considero igualment necessari reconèixer que la
investigació al voltant de conceptes com l’envelliment
satisfactori, per exemple, ha aportat models de comprensió vàlids
–com el d’optimització selectiva amb compensació, de Baltes i
Baltes-, de gran utilitat per a la pràctica clínica. Val a dir que
la mateixa Psipos és autocrítica: ha introduït matisos
interessants,
que
no es poden bandejar
fàcilment.
Esperem
que el debat continuï i avancem en el camí cap al reconeixement que
mereix la psicologia, per bé que la crisi de les Humanitats no faciliti precisament els exàmens ben fonamentats. Els professionals de la salut mental no hauríem
d'esdevenir penells,
moguts
pel vent capriciós del capitalisme de consum. Els usuaris tampoc són
aliens a aquesta discussió, malgrat que aquest pugui semblar un estira-i-arronsa
exclusivament reservat als especialistes. Recentment, arrel del
centenari de la Gran Guerra, he recordat unes memòries de
l'escriptora britànica de novel·la negra P.D. James, nascuda l'any
1920 (La
hora de la verdad,
Bruguera, 2008). Durant la seva infància, James va patir les
seqüeles de la Primera Guerra Mundial i, més endevant, les de la
segona gran contesa bèl·lica. Entre d'altres penúries, va afrontar
la malaltia mental del seu marit Connor, afectat d'esquizofrènia,
que va morir a l'edat de quaranta-quatre anys. El cas és que James
reflexionava que, en la seva opinió, un dels principals problemes de
la gent més jove era la permanent recerca de la felicitat. Aquesta va ser una
de les primeres vegades que vaig veure representada la qüestió com
un escull, a l'hora de resoldre els feixucs problemes de la vida. Ara que
ens trobem enmig d'una brutal recessió, potser convindria recuperar
allò que el cineasta Ken Loach anomena “l'esperit del 45” gràcies al qual els ciutadans van unir les seves forces per a crear un projecte
col·lectiu comú, damunt de les runes d'una societat devastada.
De la promoció de valors com l'esforç, la tenacitat i l'acceptació del patiment, en van emergir els fonaments de l'Estat del benestar -posteriorment assetjat pel thatcherisme-. Més que un horitzó basat en la consecució de la satisfacció privada, tal vegada caldria pensar en connectar-la amb la promoció d'una major estabilitat social. Si més no, hauríem d'intentar-ho.
Comentaris