"Parresia" per afrontar l'odi
Canet
de Mar, Castelldefels i Rubí són tres municipis en els quals s'ha
palesat el rebuig als menors no acompanyats a Catalunya. Què podem
fer davant de l'espiral de l'odi?
Quan
al fotoperiodista Jordi Borràs li pregunten de quina manera es pot
combatre l'extrema dreta, respon que no té massa clara quina és la
resposta, malgrat que porta anys i panys dedicat a l'estudi i la
documentació del tema. Penso que és urgent reflexionar sobre
l'aversió a la diferència que es respira a la nostra societat,
sense caure en estereotips simplistes. Per això és important
escoltar les veus expertes i honestes, tot i que aquestes no ens
aportin les esperades solucions definitives.
Una
entrevista a la filòsofa i periodista Carolin
Emcke em va empènyer a cercar la conferència
que va pronunciar al CCCB el mes d'octubre de l'any passat i
aquesta em va conduir -de tan fascinant com la vaig trobar- a llegir
el conegut assaig Contra
el odio, que
aprofito per recomanar sempre que puc. Si no tenen temps per la
lectura, els animaria que cliquessin l'enllaç i dediquessin l'hora i
escaig que dura l'exposició a escoltar com entén Emcke el combat
contra el fanatisme perquè trobaran les seves reflexions
dolorosament necessàries.
Tant
al llibre com a la ponència impartida a Barcelona, la pensadora
alemanya analitza meticulosament un episodi ocorregut al poble de
Clausnitz, on una colla de persones refugiades que es dirigia en
autobús al recinte que els havia d'aixoplugar (una antiga fàbrica
tancada per una deslocalització) va ser violentament increpada per
un grup de veïns contraris a la seva presència. No es tracta de cap
episodi puntual ni exclusiu d'un país concret. Tant de bo fos així.
Malauradament, estem davant d'atacs cada cop més estesos i
freqüents, alimentats per la retòrica de l'odi a nombrosos
col·lectius, i que massa sovint resten impunes. Ens els podem trobar
al costat mateix de casa i convé no deixar-se arrossegar per les
baixes passions. En la seva anàlisi, Emcke sosté que no està
interessada en qualificar les persones que criden, insulten, amenacen
o llancen pedres sinó en observar, anomenar i descompondre
detalladament quines són les estructures que habiliten la seva
conducta.
L'assalt
de Clausnitz recorda les agressions que van patir a Castelldefels els
menors no acompanyats -coneguts amb la controvertida etiqueta de
MENAs-, acollits provisionalment en un equipament municipal, la
presència dels quals va provocar fortes
tensions al municipi del Baix Llobregat o a l'atac
amb un matxet a Canet de Mar, al mateix col·lectiu, en un
context de crispació similar. Fa escasses hores hem sabut que a Rubí
també s'està gestant un conflicte amb els veïns que rebutgen
l'obertura d'un centre de menors no acompanyats. Qui i què ha adobat
el camí perquè aquests comportaments hostils emergeixin amb tanta
virulència? Aquesta és la pregunta fonamental.
A la part final de l'assaig, Emcke recupera el concepte de parresia, entès a la manera de Foucault, com a indici de la forma a través de la qual caldria articular l'oposició a l'odi i el fanatisme. No es tracta només de practicar un discurs veraç i franc sinó d'adquirir un compromís amb totes aquelles persones que han estat abocades als marges o, simplement, han deixat d'existir (pàg. 200-204):
"Esto
implica acabar con todas las relaciones, todas las cadenas
asociativas, todas las deformaciones y estigmas conceptuales o
metafóricos instaurados durante años y décadas; socavar todos los
modelos y esquemas de percepción según los cuales los individuos se
convierten en colectivos y los colectivos se asocian con propiedades
y atributos peyorativos. (...). Los esquemas del odio, tal y como se
han descrito en la primera parte de este ensayo, se fijan mediante
relatos que ofrecen una visión muy limitada de la realidad. Así,
determinados individuos o grupos enteros ya solo se asocian con
propiedades que los denigran: son considerados "ajenos",
"distintos", "vagos", "animales",
"moralmente corruptos", "imprevisibles",
"desleales", "promiscuos", "falsos",
"agresivos", "enfermos", "pervertidos",
"hipersexuales", "frígidos", "infieles",
"impíos", "infames", "pecaminosos",
"contagiosos", "degenerados", "asociales",
"antipatriotas", "afeminados", "marimachos",
"secesionistas", "sospechosos de terrorismo",
"delincuentes", "antipáticos", "sucios",
"desaliñados", "débiles", "pusilánimes",
"serviles", "tentadores", "manipuladores",
"codiciosos", etcétera.
Es
así como las cadenas asociativas, repetidas constantemente, se
convierten por acumulación en supuestas certezas que se van
asentando en forma de determinadas representaciones por parte de los
medios de comunicación, se fijan mediante formatos de ficción, por
ejemplo, en forma de relato o de película, y se reproducen tanto en
la red como en las instituciones, como pueden ser las escuelas, por
ejemplo, cuando los docentes deben opinar sobre quién accede al
bachillerato y quién no. Estas supuestas certezas se van
consolidando a través de prácticas intuitivas y no tan intuitivas
que afectan al control de las personas y se materializan en los
procesos selectivos para cubrir ciertos puestos laborales, en los que
determinados aspirantes no suelen ser convocados a la entrevista.
(...)
"Observar
muy fijamente implica descomponer", escribe Herta Müller; así,
los esquemas de percepción que contraen la realidad deben ser
descompuestos y disueltos. Las falsas generalizaciones que reducen al
individuo a un mero representante de todo un grupo deben
descomponerse, para que cada persona y sus actos vuelvan a ser
reconocibles como tales. Y las consignas y términos excluyentes e
inclusivos deben ser socavados y transformados. (...)
Hablar
francamente contra una gran injusticia implica siempre una especie de
pacto del que dice la verdad consigo mismo: al expresar la verdad
social y política me siento vinculado a ella y por ella. Foucault
subraya que este acto valiente de decir la verdad no solo encierra
una obligación, sino que la parrhesía vincula
a la persona con la libertad que se manifiesta y
hace efectiva en la propia parrhesía. Decir la
verdad contra la injusticia, como acto de libertad, es un regalo, ya
que permite a quien lo practica establecer una relación consigo
mismo que contradice la función enajenante del poder, su mecánica
de exclusión y estigmatización. Por eso, la parrhesía
nunca puede ser un acto puntual, una acción independiente, sino que
el pacto que entraña tiene un efecto duradero en el sujeto que dice
la verdad y lo compromete".
Justament,
les veus compromeses amb l'ajuda als refugiats són les que Emcke
identifica com a representants d'aquesta forma de parresia en la
nostra societat per l'enorme pressió que han de suportar quan
defensen la seva tasca solidària, la qual tampoc és senzilla en el
tracte directe amb les persones nouvingudes. Ells i elles són un
model de resistència civil contra l'odi del qual convé aprendre dia
a dia. El camí no és fàcil però, ara mateix, no en conec cap
altre.
Referència
- Emcke,C. (2017). Contra el odio. Madrid: Taurus.
Comentaris