L'amor és com un abric lleuger
Una imatge de la sèrie Grey's Anatomy
"Usted buscó esa relación con la esperanza de mitigar la inseguridad que lo acosaba en soledad, pero la terapia sólo ha servido para agudizar los síntomas, y tal vez ahora usted se siente menos seguro que antes, aun cuando la "nueva y agravada" inseguridad emana de otra parte" Zygmunt Bauman (2003)
Escolto a la ràdio com un expert en sèries analitza el fenomen televisiu de Sex and the City. Segons el crític, que xerra i xerra sense respirar, les aventures de Carrie Bradshaw i les seves amigues novaiorqueses van suposar un revulsiu narratiu pel que fa a l'alliberament femení, atès que en els diferents capítols s’hi mostraven sense complexos les seves nombroses conquestes amoroses i sexuals. Al mateix temps, es tractava, gairebé en tots els casos, de professionals independents, que no necessitaven cap marit per prosperar. No es pot negar que aquesta ficció de l’alliberament és seductora; fàcilment podríem caure en el parany de voler-nos-hi emmirallar.
És
un paradís captivador de romanticisme i plaer a la carta, present
en molts altres productes mediàtics ensucrats, els quals oculten
obstinadament els racons més tenebrosos del món de la parella i
generen un munt de falses expectatives entre les espectadores
ingènues -totes ho hem estat-. Ens agradi o no, les estrelles més
glamuroses del firmament esdevenen models de comportament. En cas
contrari, les grans firmes de moda no se les rifarien per anunciar
els seus incomptables productes. Penso que darrere d’aquestes
peripècies coitals hi trobem una hostilitat narrativa actualitzada,
tan perniciosa com les històries eclesials d’ànimes pecadores,
capturades per les urpes del desig i abocades per tota l’eternitat
al foc infernal.
Al
meu entendre, el perfil psicològic de les heroïnes postmodernes de
la petita pantalla presenta similituds amb les problemàtiques
d’algunes dones que han estat víctimes de violència masclista.
Des d’un punt de vista clínic, s’observa clarament la sensació
de buidor que els envaeix quan no tenen un home al costat. Pateixen
una mena de bulímia afectiva, que els condueix a acceptar qualsevol
company de llit, per més desagradable que sigui. Existeix el perill
que encadenin una relació rere l’altra, sense aturar-se a pensar
ni un moment si s’endinsaran en una nova espiral destructiva.
Considero
que existeix una enorme confusió entre la llibertat a l’hora
d’escollir parella i el fet d’haver encasellat l’amor dins dels
clixés del consumisme. Zygmunt Bauman parla d’amor
líquid per referir-se a la
manera com ens relacionem en un món en el qual trontolla l’Estat
del benestar i hi mana una despietada economia neoliberal. Ens movem
en una societat individualista i privatitzada, on l’amor no
s’escapa pas de la misèria de la precarietat. Les persones patim
perquè ens sentim fàcilment descartables i temem que ens abandonin
en un entorn cruel. Estem desesperats perquè ens estimin però
desconfiem alhora dels lligams duradors perquè aquests ens
impedeixen llançar-nos a flamants i apassionades aventures.
Trobo
encertat que el filòsof polonès recordi el purità Richard Baxter,
quan aquest assegurava que les riqueses havien de descansar sobre les
nostres espatlles com un abric lleuger, de manera que ens en
poguéssim desempallegar fàcilment. Avui, tant la ficció com
l’autoajuda ens ensenyen a desconnectar de l’altre de la manera
més indolora possible, igual que eliminem un contacte en una xarxa
social. Pretenem compensar la manca de qualitat amb la quantitat
però així tampoc reduïm els riscos ni les angoixes del compromís
sinó que tan sols els distribuïm en el temps. Finalment, no podem
obviar que la perpètua inseguretat engendra temibles monstres, com
ara la violència o la por. Tal com afirma el mateix Bauman, Eros
impulsa les mans a tocar-se però les mans que acaricien també poden
oprimir i esclafar. Quin és el destí que ens espera?
Referència
- Bauman, Z. (2003). Amor líquido. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Comentaris