L'anunci de cervesa




Fa dies que al·lucino mandarines. S'acaba d'estrenar el famós espot de cervesa de cada any, la mateixa que promociona l'equip més gran del món, alguns festivals de música i diferents programes de la nostra, entre d'altres. El que em sorprèn no és l'elevada densitat d'ofenses al ciutadà en crisi que s'hi mostren, sinó que hi hagi tants mitjans que se n'hagin fet ressò. Diaris, revistes, ràdio, televisió... Per quin motiu se li fa tanta publicitat extra -i gratuïta!- a aquesta beguda alcohòlica? Per la qualitat artística de l'espot? Per la bona factura musical? Si es regula la publicitat d'altres drogues, com ara el tabac, per quina raó hi ha tanta màniga ampla amb una determinada marca etílica?


Per què no es fa el mateix amb altres productes? Quin és el criteri?


Comentaris

Albert Olivé ha dit…
Et dono la raó Clara. Però si bé soc totalment contrari a l'esperat anunci de Freixenet cada Nadal i a alguns altres que ara mateix no recordo, en aquest cas jo mateix em contràdic. M'agrada aquest anunci (segurament per la música). Però també em va agradar aquell tant famós de la Heineken on uns quants homes al.lucinaben quan el propietari de la casa els hi ensenyava la seva exagerada nevera plena de Heinekens.
En el cas del tabac, està perfectament estudiat que la regulació de la publicitat té un efecte altament positiu sobre la salut de la població i s'han pres mesures concretes al respecte (encara que no tot el que caldria). En el cas de l'alcohol, hi ha tanta permissivitat social que es fa bastant més difícil. Molts casos d'alcoholisme no s'arriben ni tan sols a tractar perquè l'entorn considera que el consum entra dins de la "normalitat", per això tampoc no es qüestiona que una marca de cervesa patrocini grans esdeveniments esportius etc...
Alfons Claver ha dit…
Clara,

Si bé, des del punt de vista d'un tercer, és indutable que el consum d'alcohol té efectes socials adversos, no hi ha un impacte en la salut tan immediat com el que pateixen els fumadors passius: els fumadors literalment escupen fum a la cara dels no-fumadors.

D'altra banda el consum de cervesa a casa nostra, més que cultural, és estacional, fins al punt que guarda una fortíssima correlació amb la temperatura: un estiu llarg (d'aquells que s'estenen fins a mitjans d'octubre, per exemple) representa un autèntic mannà per als fabricants.

És a dir, hi ha un factor (literalment) ambiental i per tant el consum de cervesa no és tan hoolinganistic com a d'altres latituds.

En qualsevol cas, una política intel·ligent en relació amb l'alcohol ha de primar aquelles begudes de graduació més baixa, com ara la cervesa per tal de desencoratjar el consum de liquors destil·lats d'alta graduació. La gent no deixarà pas de beure, per tant reorientem-ne el consum: la tragèdia no és pas que la gent begui Damm sino, ben problablement, que estan deixant de beure Damm en favor de begudes més fortes. Ens ho trobarem als hospitals d'aqui a no pas tants anys.

No es pot matar tot lo que és gras, i de vegades cal arribar a compromisos.
Alfons, vaig estar mirant un informe del Regne Unit sobre l'estat de la qüestió a Europa. Si et ve de gust, fixa't en les recomanacions que fan al voltant de la publicitat i l'alcohol. No cal dir que a Espanya no seguim massa aquestes indicacions...

http://www.msc.es/gl/alcoholJovenes/docs/alcoholEuropaEspanol.pdf

Gràcies per les teves aportacions, de tota manera que, encara que no les comparteixi...

Entrades populars d'aquest blog

El Dragon Khan com a metàfora

Tertúlia sobre loteria

No abaixem la guàrdia