Addictes al 'shopping'



Segons informa El Punt, les dificultats econòmiques no són un factor dissuasiu per a frenar l'addicció a les compres. Així es dedueix dels resultats obtinguts gràcies a un model matemàtic desenvolupat per tres universitats espanyoles per predir l'evolució d'aquesta problemàtica social. Segons les dades recollides pels autors, l'any 2001 el percentatge d'addictes -la majoria són dones- superava escassament el 10%, mentre que en l'actualitat afecta el 16,77%. Es confirma una tendència semblant per als propers anys, malgrat que persisteixi la crisi econòmica. L'any 2013 es preveu que els afectats ja podrien significar prop del 18% de la població. Les claus per comprendre el fenomen es troben en un intent de compensar l'estat d'ànim a través de la compra o en la cultura de l'oci, que situa el shopping com una activitat lúdica més. La immediatesa que suposen les botigues virtuals també podria ser un element a tenir en compte. Com en totes les addiccions, encara que aquesta sigui sense substància, hem de parlar de manca de consciència de problema, obsessió pel consum, il·lusió de control de la situació i deteriorament en diferents àrees de la vida. Si hi esteu interessats, la pàgina d'Atenció i Investigació en Socioaddiccions, ha publicat autotest online per a efectuar una primera valoració del problema. Malgrat la importància d'aquestes xifres, que relacionen la crisi amb tota mena de conductes patològiques, penso que, paral·lelament, també és necessari posar de relleu els esforços que s'esmercen per a promoure activitats d'oci saludable, així com la capacitat adaptativa que té la població per acomodar-se a les noves circumstàncies. La desesperança no ho és tot.


Comentaris

Traducció del blog