Gamonal, Can Vies i la “teoria de la xusma”
Un tècnic de la brigada de neteja de l'Ajuntament de Barcelona, cobria una pintada a Gran de Gràcia, ahir al migdia. Frases com "Can Vies resisteix" van desaparèixer en un temps rècord de les parets del barri. Foto: Clara Esquena.
L’Ajuntament de
la capital, presidit per Xavier Trias, se segueix prenent molt
seriosament l’eslogan “Barcelona posa’t guapa” perquè en
menys de 24 hores va deixar algunes de les parets de la Vila de Gràcia
més netes que una patena. Em queda el dubte de saber si aquesta
diligència té relació amb la voluntat de mantenir el barri ben
polit o bé d’esborrar-hi qualsevol rastre de dissidència. La
batalla de l’opinió pública, no ens enganyem, també es guanya al
carrer. Sigui com vulgui, l’espurna del desallotjament i
enderrocament de Can Vies, al barri de Sants, ha encès diversos
focs, tant a dins de la ciutat com a diferents punts del territori.
Aquest efecte expansiu ha estat comparat encertadament amb el que es
va produir arran del projecte del polèmic bulevard, al barri de
Gamonal de Burgos.
El paper dels mass
media
tampoc està exempt de sospita, a l’hora d’invisibilitzar el
malestar dels ciutadans. En un interessant article publicat a La Marea,
es van analitzar alguns paràmetres, a l’hora d’enfocar el
problema burgalès, com ara l’exposició de les causes del
conflicte, les versions dels diferents sectors implicats i les seves
conseqüències, amb el propòsit de determinar si havia existit una
mínima objectivitat informativa. Es va constatar que els mitjans
tendien a silenciar les mobilitzacions reivindicatives prèvies als
disturbis i el context obrer on aquests es produïen. Dedicaven una
part ínfima del temps a exposar la versió dels veïns, a diferència
del que succeïa amb el punt de vista de les autoritats, presentat
més extensament i de forma positiva. Per contra, s’evidenciava un
“efecte lupa” sobre els actes vandàlics, que foren utilitzats
per criminalitzar les protestes socials.
En relació a la
ferida oberta de Can Vies, ens hem fet un fart de veure imatges de
contenidors cremats, vidres trencats, manifestants que llancen pedres i excavadores en
flames. Em temo que una anàlisi acurada de les notícies tampoc
passaria la “prova del cotó”. En alguns informatius, no s'hi ha pogut veure ni un sol acte de brutalitat policial. Resulta sorprenent que se segueixi
apostant per anàlisis tan profundament limitades de la nostra
realitat social, quan se sap perfectament que en els països on s’hi
apliquen receptes neoliberals les batalles campals són el pa nostre
de cada dia. Un exemple recent el trobem en els aldarulls originats
arrel de la celebració del Mundial de futbol al Brasil però en
podríem esmentar molts altres. Quan a una part de la població se li tanquen
totes les portes, per lamentable que sigui, pot optar per l’alteració de l’ordre públic. Les visions esbiaixades em fan
pensar en la desacreditada però encara vigent “teoria de la xusma”
–riff-raff
theory-
segons la qual la violència col·lectiva la protagonitzen individus
“indesitjables”, provinents de capes socials desafavorides.
L’esmentada tesi
conservadora té el gran “avantatge” que centra l’atenció en
uns manifestants suposadament marginals: pobres, immigrants,
inadaptats i criminals. L’hostilitat seria causada per les seves
limitacions personals i no pas per una situació de discriminació.
Alguns autors (Coplan i Page 1968; cfr. Espelt, Javaloy &
Rodríguez, 2006) van estudiar els disturbis racials dels anys 60,
als Estats Units, i van constatar que la “teoria de la xusma” no
tenia cap mena de base empírica, perquè els activistes posseïen un
nivell educatiu elevat; no eren immigrants “no integrats”; tampoc
provenien de llars desestructurades; no estaven exclosos de les
relacions comunitàries, ni tenien un perfil delinqüencial. Atesa
l’evidència històrica i científica publicada, és una llàstima
que encara haguem de suportar l’hegemonia dels discursos més
dogmàtics, emesos per “professionals” que obvien sistemàticament
la salvatge opressió a la qual estem sotmesos. Fixeu-vos-hi bé:
Quan se senten amenaçats, s’esmolen les ungles i ensenyen les
dents.
Referència:
Espelt, E.,
Javaloy, F. & Rodríguez, Á. (2006). La violencia colectiva a
escena. En F.Javaloy (Ed.) Comportamiento
Colectivo y Movimientos Sociales
(pp. 172-198). Madrid: Pearson Educación.
Comentaris