Què podem aprendre de Bob Dylan?
La imatge i la música d’un
joveníssim Dylan, en plena efervescència contracultural, als anys
60, han estat utilitzades recentement en l’anunci d’una entitat bancària.
How does it feel
How does it feel
To be without a home
Like a complete unknown
Like a rolling stone?
Fragment de "Like a Rolling Stone"
How does it feel
To be without a home
Like a complete unknown
Like a rolling stone?
Fragment de "Like a Rolling Stone"
Contemplar
l’evolució personal de certs artistes és com veure-hi passar pel
damunt, implacable, el corró de la Història. Em guardaré prou de
qüestionar el talent del músic de Minnesota perquè, sense
ser-ne cap admiradora, reconec el magnetisme del seu treball i no tinc
prou coneixement per fer-ne cap crítica, ni res que s’hi assembli
remotament. Ara bé, com a persona que no va viure la florida dècada
dels 60 i ha hagut de suportar estoicament la incessant mitificació
de l’època –el màrqueting del passat és incansable-, em
permeto l’atreviment de subratllar la decadència revolucionària
que representa el personatge. ¿Robert Zimmerman conserva cap valor
de la generació beat,
la Nova Esquerra, la lluita pels drets civils, el moviment
estudiantil o el pacifisme?
Malgrat que Dylan
hagi negat la seva condició d’inspirador de protestes –en una entrevista, s’identificava bàsicament amb
l’estil de vida dels 50-, una fugaç revisió de les seves lletres
deixa poc marge pel dubte. L’autor de Blowin’
in the wind té
una legió d’incomptables admiradors que el consideren, alhora, un
poeta i un profeta; alguns d’ells l’acompanyen en tots els seus
concerts, com si fos el líder d’una secta de visionaris –perdoneu
la radicalitat de l’expressió però l’estat d’il·luminació
d’alguns dylanites bé s’ho val-.Amb tot, penso que el curs dels esdeveniments ha evidenciant la vacuïtat del seu “missatge”. A banda
d’alimentar fosques llegendes, l'atracció pel poder l’ha
allunyat del públic més genuí.
Es fa difícil
cantar que els temps estant canviant i,
a la vegada, esdevenir la cara visible d’una marca de cotxes o
bé travar amistat amb el Papa Joan Pau II, sense que els fans
vertaderament compromesos es decepcionin. Sempre quedaran els
conversos a la fe del capitalisme de consum que, després de posar un
vinil del seu ídol de joventut -ara torna la moda vintage-,
obriran una ampolla de Vega
Sicilia,
sense pensar en res més. Tal com jo ho veig, la seva aparició en
l’anunci d’ING Direct, assoleix el zenit de la utilització dels
lemes de l’esquerra, amb finalitats comercials. A partir dels anys
80, cap moviment mínimament subversiu es va salvar de la
banalització i la despolitització. Ara sembla que hàgim de reconstruir-ho tot de cap i
de nou. ¿Quantes persones estafades se senten, cada dia, com una
miserable rolling
stone?
Em direu que avui
també recollim el llegat d’aquella lluita i hi estaré d’acord. No
obstant això, atès que ens trobem immersos en un altre cicle de
protestes, per bé que les circumstàncies són diferents, no és pas sobrer mirar d’aprendre dels fiascos del
passat. Serà necessari perseverar i no caure en cap
parany, perquè les revoltes es poden encendre i apagar, segons els
capriciosos designis del neoliberalisme. El malestar cultural
s’hauria de traduir, avui, en canvis realment profunds. Val a dir
que bons exemples no ens en falten. El dia de Sant Jordi, va ser
bonic saber que un grup d’escriptors havia recolzat la vaga dels treballadors del FNAC de plaça Catalunya. Es van negar
en bloc a signar-hi cap llibre -l’acampada del 15-M ha donat els seus
fruits, diguin el que diguin-. Vaig trobar-ho un model de solidaritat
i espero que la pressió serveixi per avançar en les negociacions.
Llevat de pocs afortunats, tots plegats anem camí de l’esclavatge.
És veritat que els garants del sistema ens traeixen però nosaltres
no podem deixar-nos enredar eternament. Potser si no busquem les respostes dins del vent, salvarem de debò els nostres somnis més preuats.
Comentaris