La meva diadema és un psicòleg
Els
ésser humans tenim una gran predisposició a delegar funcions en les
noves tecnologies. A la imatge, el “Mono Burgos” prova les
Google
Glass,
en un partit contra el Getafe. Foto d’El
Mundo
Deportivo.
La
veneració acrítica vers les noves tecnologies i el màrqueting
invasiu que les acompanya és una font inesgotable de sorpreses. És
tan poderosa la seva capacitat de seducció, que tot aquell que gosi
qüestionar-les serà ràpidament titllat de mòmia desadaptada i
anacrònica. Sembla que cap raconet de la nostra quotidianitat es
pugui escapar del seu influx. El darrer invent que m’ha deixat
profundament xocada, no han estat pas les Google
Glass
–un giny inquietant que mereixeria un altre post- sinó una diadema,
amb sensor frontal, que registra l’activitat cerebral. Posteriorment, envia les
dades recollides al mòbil, que hi reacciona d’una forma que podríem qualificar de “terapèutica”.
Representa
que l’aparell –no us perdeu l’entrevista a l’enginyer que l’ha creat-, té capacitat per detectar el grau de concentració de
l’usuari, fet que motiva el bloqueig de les trucades o dels
missatges emergents, susceptibles de distreure’l. Hi ha una altra aplicació
que registra el nivell d’estrès, un primer pas per a preparar, en
aquest cas, el camí cap a la relaxació. En el futur, està previst
que la diadema comprengui si el cervell expressa tristesa, la qual
cosa conduïrà a la creació d’un ambient agradable, a casa o al
restaurant, per exemple. L’objectiu final és
que la màquina en qüestió s’adapti completament al nostre estat
d’ànim. Les reticències inicials són normals, asseguren els experts, amb una
condescendència que endevino entre línies –els neandertals
digitals ja ens hi acostumarem-.
Per
començar, trobo més que dubtosa la fase d'avaluació diagnòstica, per
anomenar-la d’alguna manera, perquè suposa alegrement que el
registre de l’activitat cerebral és vàlid o suficient, per a
concloure que les persones estem distretes, estressades o bé tristes
–el biofeedback
té els seus límits-. El segon punt a debatre, al meu
entendre, és la utilització d’un programa d’intel·ligència
artificial, que reaccioni automàticament als estats esmentats, com si el portador de la diadema no tingués capacitat per dialogar amb cap
persona, que pogués acompanyar-lo en la presa de les decisions
oportunes, en cada moment i circumstància específiques. Hi ha una
altra qüestió de més profunditat, relativa a la progressiva
deshumanització de la societat, derivada de la delegació
sistemàtica de funcions humanes en les noves tecnologies.
Una
referència crítica ineludible, en aquest sentit, la trobem en el
professor Joseph Weizenbaum, considerat un dels fundadors de la
cibernètica. A partir de l’any 1966 aquest brillant informàtic es
va fer famós arran de la creació del programa ELIZA –en honor a
la florista Eliza Doolittle, de l'obra de George Bernard Shaw "Pigmalió"-,
el qual estava dissenyat per simular una conversa amb l’usuari, tot
adoptant el rol de terapeuta humanista, de perfil rogerià. Una de
les repercussions que més va commocionar-lo, no va ser tant el bon funcionament del “software”, com la rapidesa amb la qual
les persones que l’utilitzaven es mostraven disposades a obrir-s’hi
emocionalment, talment com si es tractés d’un psicòleg de carn i
ossos.
L’usuari teclejava una frase i ELIZA oferia una resposta
oberta, que donava la falsa impressió d’empatia. Fins i tot els
intel·lectuals més eminents, van caure rendits als seus peus; van
considerar-la un substitut perfectament vàlid als psiquiatres
tradicionals. Les reflexions que féu Weizembaum, després de la
torbadora experiència, romanen vigents avui en dia: l’única
manera d’evitar un fosc destí per a la humanitat és tenir la
consciència i el coratge de negar-se a deixar en mans dels ordinadors les
activitats mentals més humanes, particularment aquelles que
requereixen saviesa i compassió. Vista la febre que encara ens envaeix, ens queda
per saber si serem capaços d'oposar-hi resistència.
Comentaris