Experiències Adverses en la Infància: un repte oblidat?
Les
Experiències Adverses en la Infància -Adverse
Childhood Experiences-
estan relacionades amb greus problemes psicològics i de salut en tot
el cicle vital. Cal apostar per una forma adequada de comprendre-les
i abordar-les, que en contempli la complexitat.
Als
professionals que tenim contacte amb el món educatiu, d'un temps
ençà, ens colpeixen casos de nens i nenes que pateixen situacions
d'extrema precarietat en les seves menudes vides. Unes dècades
enrere, ens hauria semblat impossible escoltar amb tanta freqüència
casos d'infants que han sofert nombrosos episodis adversos a la llar.
Per exemple, el desnonament que els ha abocat temporalment a la
intempèrie i l'abús de substàncies per part d'un pare que els
agredeix tant a ells com a la mare. Aquesta terrible realitat, en què
es solapen diverses formes de violència, pot anar acompanyada de més
problemes greus com ara la malnutrició o la manca de cura de la
higiene personal. És possible que un alumne no pari atenció,
senzillament, perquè té gana o a la nit no ha pogut dormir.
La
pobresa infantil a Espanya
s'ha cronificat i passa de generació en generació. El malestar
o les dificultats acadèmiques expressats per la mainada són
susceptibles d'acabar etiquetats i medicats, tot entrant en la roda
demencial del model biomèdic, dels perills del qual fins i tot ha
advertit el
relator especial de l'ONU Dainius Püras, que aposta clarament
per l'adopció de mesures alternatives, adequades al panorama de
creixent desigualtat social. Malauradament, en l'àmbit escolar,
malgrat que hi ha persones informades sobre el tema, no sempre són
ben acollides les propostes que deixen de banda els diagnòstics i
els psicofàrmacs. De vegades, ni tan sols es permet un debat
racional al respecte, que pot acabar bandejat de la manera més
grollera, sota el paraigua de l'omnipresent cientisme: una nova
mostra del pou de dogmatisme en el qual ha caigut l'anomenada salut
mental.
Com
diu el psiquiatre Pat Bracken, és imprescindible un diàleg
sostingut amb altres disciplines perquè aquest és un ofici
impossible de concebre sense l'esmentada intersecció.
Per
a tots aquells que ens obstinem a nedar a contracorrent és important
comptar amb relats que contextualitzin els problemes psicològics de
forma evolutiva, històrica i social atès que aquests enfocaments
ens ajuden a alliberar-nos de la mediocritat de la praxi biomèdica
imperant. La
biografia de l'escriptora anglesa Jeanette Winterson Why
Be Happy When You Could Be Normal? -disponible
en castellà, ¿Por
qué ser feliz cuando
puedes ser normal?-
és un relat excel·lent, en aquest sentit, en la mesura que narra,
amb el talent que caracteritza l'autora, els diversos abusos que va
patir durant la infància i els lliga a l'aparició de les veus i de
la depressió, amb les quals es va reconciliar en el camí de
comprendre els seus orígens. Winterson va ser adoptada quan només
tenia sis setmanes per una mare devota del Pentecostalisme; un
personatge furibund, digne de les millors novel·les de Dickens, un
terratrèmol de fatalisme que també arrossegava el pare a
apallissar-la. Quan ella li va provar d'explicar que se sentia feliç
amb la seva primera nòvia, Mrs
Winterson va
respondre: Per què ser feliç si pots ser normal?
El
brillant humor que destil·la l'obra i la capacitat que té
l'escriptora per ubicar el patiment personal en les vides de la
classe obrera del nord d'Anglaterra, a Accrington, un poble pobríssim
que tot just acabava de sobreviure els horrors de la Segona Guerra
Mundial, hi aporten una dimensió humana, intel·ligent i compassiva.
En cap moment ens parla d'esquizofrènia, ni de trastorn bipolar ni
de cap medicació que hagués decidit prendre per avortar els
dolorosos sentiments que la inundaven. Winterson va tirar endavant de
la mà de les persones que van recolzar-la -la bibliotecària, la
professora de literatura de secundària, les diferents amants i
parelles, les companyes d'estudi, un psiquiatre de mirada ampla,
etcètera-, del seu amor pels llibres i d'una creativitat que
connecta directament amb els processos de recuperació de la bogeria.
Aquest és un llarg trajecte, personal i intransferible. Com ella
mateixa reflexiona, ens cal temps per a embogir i també per a
recuperar-nos. Un bé preciós i escàs en els anys que corren: no
ens oblidem de la complexitat del repte que tenim al davant.
Referència
-
Winterson, J. (2012). Why Be Happy When You Could Be Normal?. London: Vintage.
Comentaris